201. Ritsem

Igår morse vaknade jag redan vid 5-tiden och var utvilad. Jag gick ut med sovsäcken och drabbades av livsnjuteri med soluppgång över Akka. Jag insåg att jag inte haft många utesittarmornar sedan jag kom till fjälls.  Tog mig sedan ner till Vaisaluokta (vilket måste låta roligt om det uttalas av vissa dialektala spanjorer) och så båten över till Ritsem. Det kändes bra att åka båt och i Ritsem var det flera bekanta fejs sedan min tid på Salto, det är ju trots allt grannstationen bara 8 mil bort.  

Idag fortsätter jag mot Sitasjaurestugan. Jag inser att jag fortsätter i fjälldesperadon Torbjörn Hasens fotspår, han som på 50-talet ville leva som en fri man på fjället, men skadesköt svenska jägare, dödssköt norska flygare, brände ner Vaisaluoktastugan och greps på väg till Sitas. Det är kanske en regional åkomma som smittar. 

  

Autoselfierekonstruktion av livsnjuteri
  
    
  
Akka, sicken pärla hon är!
 

8 reaktioner på ”201. Ritsem

  1. Kommer du knata förbi Kebnekaise eller går du ”förbi”? Jag åker uppåt igen (andra gången för denna sommar!) till fjälls på fredag för att göra topptur och knata till Tarfala då jag känner stugvärden där. Vore kul att ses om du var i ”knutarna” 😉 Men du går säkert inte den vägen vilket ju är aningens tråkigt när vi är så ”nära”, haha 😉

    Gilla

    • Nä, tyvärr, det blev västerut och in i Norge igen. Snart är jag i Björkliden. Jag hörde att det aldrig blev sommar i tarfala enligt smhis definitionsmätningar av sommar. 🙂 Hoppas du får det fint, nu är det garanterat sommar häruppe!

      Gilla

  2. Fantastisk livsnjuteribild.. Vad har du för tält? Har själv ett Akto men känner inte igen vad det är du har.
    Jag har nyss gått igenom alla dina inlägg. Häftig ”resa” du gör.

    Gilla

  3. ”hej” ”mats”.
    Snart är du framme ju! herrejävlar. kör så det ryker. jag läser hela tiden men kommer sällan på nåt bra att kommentera för man tänker ju bara: åhåhåhåhåhå vad vackert och hejaheja!
    och det blir ju litta tråkigt att skriva (och läsa) i längden. Men ändå: GUD VAD VACKERT DET ÄR DÄR OPPE! och: HEJA MATS! HEJA MATS!

    Gilla

Lämna en kommentar