216. Korpsvart

Igår morses ofotade naturupplevelse: åtta korpsvarta korpar landade sju-åtta meter från tältet.

Tältade inatt strax söder om byn Innset. Kallare väder och lite halvmulet, men fin eftermiddagssol. Man säger att det ska regna framöver. Svårt att tro. Tog en tupplur på fjället, det kan ha varit den sista på länge. Försöker såhär i slutet känna mig priviligerad, det går faktiskt rätt bra. Beräknar vara framme måndag eller tisdag.

Jag fick häromdagen träffa ett nytt monster till insekt som bits så det kliar något så infernaliskt. Har vaknat på natten med enorma klibehov. Det ser ut som en vanlig husfluga, men kanske två-tre millimeter mindre och jag tycker mig ana något vitt på kroppen. Den är rätt hård, man måste slå den rejält eller rulla den mellan fingrarna för att ta livet av den. Den lämnar ett bett med rodnad. Någon som vet odjurets namn? Har aldrig stött på den tidigare. Märkte mest av den i björkskogen där den var särskilt intresserad av mina armbågar och triceps. Min tidigare respekt för fredliga flugor is no more!

Det här med att gå med en vandringsstav i fjällen begriper jag, men att hela tiden gå med två vandringsstavar som många gör känns lite märkligt när man tänker på det, det förbränner väl en massa energi? Power Nordic Walking Mountain Training.

Idag: blåbär i massor och blåsigt. Vaknade av att tältduken slet och rev, men jag tänkte: går det sönder nu gör det inget, kan bo i stugor det som är kvar. Nu lunch i Gaskahytta.

http://goo.gl/maps/nQ4zN

image imageimageimage

image
Innset
imageimageimageimage
image
Zorro bor där uppe.
image
Dammbygge i Innset.
image
image
Det börjar gulna.
image

17 reaktioner på ”216. Korpsvart

  1. Tycker det låter som älglus om det nu finns i så nordliga trakter. De kliar rejält och ger stora utslag, svåra att döda, liksom platta med sköldlik rygg. Jag brukar klyva dem med naglarna. Stora ofavoriter i min skog!

    Gilla

  2. Det är med största sannolikhet en s.k. ”älgfluga”. Den bits rejält och klänger sig fast med sina små klor. Sitter ofta i håret. Så kolla skägget med jämna mellanrum!

    Gilla

  3. Det där med två stavar är en ”trade-off” där den eventuellt högre energiåtgången kompenseras vida av bättre balans, säkrare steg och mindre benkraft både uppför och utför. Går med två stavar sedan 1996 (då jag fortfarande var en ung man) och har aldrig tittat tillbaka. Det är som att koppla in fyrhjulsdriften!

    Gilla

  4. Själv drar jag referensen till att ha 4 ben ;).
    Gång vet jag inte om man har någon användning av dom, kanske när det blir tyngre på ryggen.
    Men uppför och utför snabbt är dom trevliga.

    Stavar asso!

    Liked by 1 person

  5. när jag vandrade på Korsika,( stenigt, brant ) fick vi bara ha en stav, dvs ett tredje ben och sen en hand att ”ta för sig med ”….
    men don efter person är väl det bästa….och vilken typ av vandring man gör…
    När jag vandrade i Kroatien hade vi ett otäck olycka där en vandrare ramlade handlöst framåt.. båda stavarna hade fastnat i vegetation…
    glasögon och ansikte gick sönder ordentligt..

    Gilla

  6. Undrar hur snabb du blivit med två stavar Mats? Det är verkligen som att koppla på en högre växel!!! Har åxå träffat sånna där flugor. Tänker de är bara hungriga flugor?

    Liked by 1 person

Kommentera

