211. Drömmen om Arnewood Bumble

I verkligheten: När jag var liten hade vi en häst som hette Arnewood Bumble, men kallades kort och gott för Bambe. Det var min systers häst, som hon var livrädd för, fast red på ändå trots att Bambe hade damp och kunde skena iväg okontrollerat med henne. Hon var ju tjej och skulle tycka om hästar, så som det är skrivet i tjejgenerna. Jag red i princip aldrig, var ju kille, så jag och min bror fick varsitt får istället, för rättvisans skull. Genustänk på topp! 

I drömmen: Jag red på Bambe. Jag klev av och band fast honom i ett cykelställ. Bambe smet och släpade cykelstället med sig, det blev en något diffus och farsartad jakt.

I nästa stund är jag med i någon slags talangtävling hemma hos någon. Jag har precis gått vidare från första omgången och vi flyttar utomhus. Jag ska trolla och har med mig en ihopfällbar stol och en jätteballong. När det är min tur att visa upp mig inför juryn blåser jag upp ballongen – den är större än vad jag är – knyter ihop den, men har sedan ingen aning om vad jag ska göra för trick, jag har glömt. Jag tittar på stolen och vet inte vad jag ska göra med den heller. Jobbig stämning.

Tolkning: Oro för tiden efter vandringen där jag snart måste prestera, men vet inte hur. Bambe representerar det okontrollerade, alternativt min rädsla att bli för fast någonstans. Kanske så.

image
Hittade ingen bild på Bambe, men på våra får. Från vänster, kompis Roger, jag, bror Lars, syster Helena.

6 reaktioner på ”211. Drömmen om Arnewood Bumble

  1. Haha vilket övertydligt meddelande från ditt undermedvetna där, NÄSTAN så att du borde känna dig förolämpad att det inte var mer svår-tytt än så.

    Gamla goa tiden när man hängde med får och hade hår. Det var inte igår, nästan så man fäller en tår. Ses senare i år!

    Gilla

  2. Såg på cirkus Cirkör härom månaden där det var en människa (inte helt olik dig!) som kom in på scen med en ballong på huvudet. Sen drog han ner den över näsan och började blåsa. Den röda ballongen blev större och stöörrreeee och tillslut så himlans stor att människan helt sonika drog ner öppningen och hoppade in hela sin kropp där inne.
    Sen klädde han av sig alla kläderna och stod där inne i motljus ett tag.

    Kanske det du ska göra när du är klar.

    Fast egentligen, vad då ”klar”. Hela planeten är ju full med länder all korsa.
    Eller så får du börja bestiga berg. HEJA!

    Gilla

    • Sautan, det var så jag borde gjort ju. På tal om cirkus tror jag det är Cirkus Maximus som har affischer där de påtalar att de har ”ett massuppbåd” av djur som enligt wiki ”är en stats massmobilisering och utskrivning av hela den vapenföra befolkningen till värnplikt under krigstid.”

      Det finns alltid mer äventyr. Fast just nu vill jag hitta en fastare punkt att trivas med, det är nästa projekt.

      Gilla

Kommentera

