195. Myggräknare

Bland fjällvandrare är det lite prestige i att veta vad det innebär med mycket mygg. ”Tycker du det här är mycket mygg? Då skulle du varit med förra året i Såmmarlappa…”. Sedan hör det också till att säga att svidknotten ändå är värst. 

Nu tar jag en Sarek-tur mot Ritsem, jag måste ju passa på när jag kan! Jag är klar med Kungsleden. Det har varit skönt med vila och häng, men det var skrämmande hur snabbt jag nästan glömde bort att jag är ute och vandrar. Stugvärmen är vandrarens värsta vän. 

Fick sällskap av en Johan på Salto till den perfekt pyramidformade toppen Slugga, han prövar sina vingar på fjället efter att mest hajkat i skogen förut.  

    
 

8 reaktioner på ”195. Myggräknare

  1. Sviknotten ä r värst! Mygg? Bah! På tal om mygg: augusti 2012, nstekte frukostbacon, tjogtals med myggor flög in i stekoset vilket gjorde att de kraschade ner i baconflottet. Myggor funkar inte bra i stekhett baconfett. De klibbar ihop till små, svarta, klumpar. Åt glatt upp min del och var inte onödigt noga med innehållsförteckning till väna hustrun.

    Liked by 1 person

  2. Ha en toppentur i Sarek! Avis, det blir inga Lapplandsfjäll för mig i år. Blir längtan för stark kanske vi kan ta en tur någon långhelg till Jämtlandsfjällen.

    Gilla

  3. Hej Mats, varit borta ett tag och läst ”ifatt” – erkänner att jag blev lite blödig när jag läste välkomstbanderollen i Salto, grymt häftig känsla det måste vara när man jämför med första klivet i Smyge. Grymt!! Jag är starkt imponerad!! GO ON! //Thomas

    Gilla

  4. Roligt jag fick träffa dej i Salto!!! Undrar var du är nu…kanske går du runt Akkajaure? Här i Salto har vi treårskalas!!

    Gilla

Kommentera

