183. Epic fail

Lördag 1/8 och söndag 2/8

Där jag på kartan trodde det skulle vara en väg som korsade vattendraget som höll samman kedjan av sjöar, fanns ingen väg (se kartbilder). Det var ett rengärde som endast i teorin gick över vattnet. Att både vägar och renstaket markeras med en tunn svart linje gör mitt misstag lite ursäktat, men att jag inte såg orimligheten i att någon skulle ha dragit en väg från en ensam kåta mitt ute på fjället till ingenting åker rakt in på klantighetskontot. 

Hur skulle jag komma över vattnet? Det var ju för djävulen en fors framför mig! Äventyrslusten i mig väcktes!

Jag undersökte möjligheterna att vada. Det var väldigt strömt mellan den sista lilla sjön Guksek och den stora sjön Bartávrre, spontant kändes det för riskabelt. 

Jag tänkte tanken att bygga en flotte och ta mig över Guksek, lustigt nog låg det en massa gamla rengärdesstolpar i en hög med en rulle ståltråd vid vattnet, som taget ur ett MacGyver-avsnitt. Hade varit kul och äventyrligt.

Jag funderade på om jag skulle gå fem kilometer västerut till där det smalnade av till nästnästa sjö, men det hade kunnat bli en lång promenad om jag inte kom över där heller.

Sista alternativet var att gå 25-30 kilometer söderut oledat i fjällskog och ansluta till Kungsleden vid Vuonatjviken, dit båten hade tagit mig om jag inte hade valt att gå runt. Det skulle innebära att jag i praktiken bara kommit fem kilometer från där jag lämnade leden i fredags. Det kändes surt och jag hade behövt ransonera maten rejält.

Jag valde att slå läger vid Guksek för att sova på saken. På kvällen gjorde jag några testvad utan ryggsäck för att se hur djupt det var. På några lugnare ställen gick det bra att gå ut till halva forsen, men sedan djupnade det och jag insåg att det var för riskabelt. Vattnet var i alla fall relativt varmt och det var bra botten.

Ibland kan det vara mindre vatten på morgonen, åtminstone i fjällbäckarna. Att vada tidigt brukar vara ett hett tips i fjällen. När jag vaknade hade vattennivån sjunkit tre centimeter. ”Yes!”, tänkte jag ironiskt. 

Jag bestämde mig då för att gå västerut och om det inte fungerade så fick jag ta söderrutten därifrån. Jag hann inte långt innan jag ändrade mig. Jag skulle gå söderut direkt, jag var beredd att bita i det sura adamsäpplet och det det fick bli en lång, tråkig dag. Men så ändrade jag mig igen, jag kom på att jag inte undersökt utloppet i Bartávrre, värt att kolla!

Det var lugnt och brett. Jag gick ut och hade inte mer än knädjupt till där det växte grejer. Jag fortsatte, det djupnade allt eftersom och jag gick snett motströms, som man ska vid vadning. När det var tre-fyra meter kvar kändes det jobbigt att stå emot strömmen och vattnet gick upp en bit på låren. Då vände jag på klacken och lät strömmen styra mina ben, jag tänkte att det värsta som kunde hända om jag föll var att jag fick simma två-tre simtag för att komma i land, allt i väskan var vattensäkrat och jag hade torrt ombyte. Men jag höll mig på benen och kom i land. Det var stor glädje att komma över och slippa gå söderut! Mitt största vad hittills och jag är stolt att jag tog mig över utan att känna att det fanns risk för skador eller död, bara väta. 

Jag säger som Gunde: Heja, heja, sju nycklar! Ingenting är omöjligt! 

Svart linje över vattnet var ingen väg
  
Större kartbild
  
Här hade jag räknat med en väg över vattnet.
  
Fin kväll vid Guksek
  
Här vadade jag. Bra gjort!
 

13 reaktioner på ”183. Epic fail

  1. Härligt med lite äventyr! Livet blir lite mer roligt om man är osäker på utgången. Bra att du inte försökte på första stället. Det såg lite väl knöligt ut om du hade råkat svepas med.

    Gilla

  2. På kartan på hitta.se är det en rejäl landbrygga. På satellitbilden är det en fors. Inte så lätt med kartorna där få kartografer rör sig till vardags. En erfarenhet det också. Spänning!

    Gilla

Kommentera

