215. Slow motion

Vill man trilla i slow motion (förr i tiden sa man alltid ultra rapid) är ett hett tips att gå i skogen med en tung ryggsäck. Min högerfot fick glid i en nedförsbacke men stoppades av smalbenet mot en omkullblåst björk. Snabbt försökte jag få upp vänsterfoten på trädet, men fick liksom ingen stuns eller balans och lyckades inte trycka ifrån. Väskan krängde till och jag välte långsamt, ack så långsamt rakt åt sidan och sedan framåt över trädet med ryggsäcken över mig som motvikt till mina tafatta rörelser.

Ingen skada skedd, men jag måste ha tappat min sista kompass i fallet (bloggläsare med gott minne vet att jag skaffade en ny kompass i Grövelsjön efter att min gamla drog för starkt österut, men den nya gick sönder i Pårte-fallet och den gamla verkade ha haft ett tillfälligt senildrag och har visat rätt efter Fulufjället), men nog ska jag kunna följa Nordkalottleden sista sträckan utan kompass!

Nu är jag i Norge igen. Inte illa med tre utlandssemestrar i år! Nu kör jag korta dagar med många raster. Jag mjölkar det sista av vandringen.

Tältar här inatt >>>image

image
Torneträsk och Lapporten. Lite för länge trodde jag att Torneträsk var ett träsk. Det är en sjö.
image
Det är något spännande med de här gränsröserna. Så gamla, men ändå aktuella. Någon kontrollerar gränsen varje år och notera trädgatan i bakgrunden, någon håller efter den med. På google maps kan man se trädgatan på satellitbilderna. Borde man inte på skoj flytta ett röse någon gång? Bara en tio meter eller så.
image
image
Tältar med Lapportsutsikt bah’föh’att!
image

15 reaktioner på ”215. Slow motion

  1. Skönt att du inte bröt dig i fallet så här i sluttampen på vandringen.
    Flytta röset ett par meter bara lite på skoj låter lagom busigt. Jag är på!
    Naturligtvis flyttar vi tillbaka det sen 😉
    Ta lugna steg nu..🚶
    //Thomas

    Gilla

  2. Tack för underbar läsning hela sommaren!
    Angående flytt av gränsrösen så är det till och med så att det är straffbart med döden, dock har ni hittat den nya lag som går in och stoppar det… Men den gamla lagen om att man skall hängas på plats för att avskräcka andra är inte uppriven.
    Tack för alla fina bilder som får mig att längta ”hem” till fjällen.
    Njut och ha det bra!

    Liked by 1 person

  3. Oj tänk om du blivit hängd i en fjällbjörk! Vilket oväntat avslut på din tur!! Det som e bra är att du är ju lång och hade förmodligen nått ner till marken – så när din bödel vänt om för att gå tillbaks till skrivbordet kunde du nog bara sträcka på knäna, ställa dig upp, pilla av snaran och traska vidare. PUH! Skönt!
    Håller med om att det där med träsk är väldigt genant…jag visste inte heller de var sjöar förrän jag var betydligt äldre än du är nu….
    Nu har du inte långt klar…och förmodligen får du lite härligt regn att avsluta turen med!Hur många dagar till räknar du med? Hälsningar från Salto!!

    Gilla

    • Haha, jag gillar att din bödel har kontorsjobb.

      Fast så betydligt mycket äldre än mig är du faktiskt inte, så jag tror vi behöver skämmas ungefär lika mycket.. 🙂

      Jag tror jag har upp till en vecka kvar. Tror 13-14 mil.

      Gilla

      • Du får ju se till att ha någon form av liveuppdatering för dina trogna fans när du tar de sista stegen till målet 🙂 Det är möjligtvis inte så att du planerat eller bokat någon hotellnatt någonstans i närheten ännu? Eller har du någon annan plan?
        Önskar jag hade haft möjligheten att vara där och high-five´a…

        Gilla

      • Vi får se. 🙂 Men betala för boende efter fyra månader gratis känns märkligt. So er ju bättre i tält. Planen är att ta mig till Kilpisjärvi och där ta beslut. Kanske liftar till Nordkap.

        Gilla

  4. Jahapp, då var jag ikapp, har nu läst alla inlägg (och kommentarer) och vill bara tacka för inspirationen! Kanske inte kommer göra samma episka vandring som du just gjort men du har garanterat inspirerat till några mindre äventyr framöver i alla fall. Sarek känns givet på en bucketmap och Saltoluokta verkar väldigt trevligt också. Du har även sått (eller kanske vattnat) några frön om det här med vad man egentligen vill göra av sin begränsade tid man har här på jorden. Tack! /en som aldrig varit norr om Sälen

    Liked by 1 person

  5. Skägget är KUNGLIGT Mats!

    Räknar med att vi ses kommande månaderna (jag står för mat och dryck), jag kanske skulle ta och damma av mina gamla journalistikskills och göra ett litet reportage till lokaltidningen? 😉

    Gilla

Kommentera

