179. Fotspår

OBS! Min planerade rutt enligt kartan var inget bra. Följ inte mitt exempel och gå norr om Riebnes, det kräver ett mycket svårt vad. Vill ni slippa båtskjuts, gå söder om sjön där det finns en damm.

Läs om vadet—>

Ibland är det skönt att gå på markerade leder, man slipper tänka och man kommer dit man ska utan svårigheter. Men när jag har trampat i andras fotspår för länge och när jag mött tillräckligt många ickenordiska européer som gått från Abisko tröttnar jag. Jag behöver emellanåt skapa egna stigar och se saker som alla andra inte redan sett.

Häromdagen upptäckte jag att man som Kungsledare förväntas betala för en båtöverfart vid sjön Riebnes. Eftersom jag har bra med tid, är snål och helst inte åker motorfordon på min vandring väljer jag att gå runt. Det bör väl ta en två dagar extra eller så. Jag räknar med att vara i Kvikkjokk runt den tredje eller fjärde augusti, mobilmottagning tills dess är okänd.

Min tid i Jäckvik är över.

Planerad rutt


  

Åh, barndomsminnen, öl är livet!

 

I Norrbotten har man ost i kaffet.

 

3 reaktioner på ”179. Fotspår

  1. Jag hade också en tanke att gå runt, istället för att betala pengar till paret i Rånarviken. Min plan var att gå söder om Riebnes, det såg lättare ut än norr om. Hur resonerar du?

    Gilla

    • Ja, de har inte så bra rykte va? 🙂

      Söder är kortare, men nästan bara skog varav mycket oledat. Jag har dels tid, dels rör jag mig hellre och lättare uppe på fjället. Dessutom går ju leden norrut så jag tror det är max en extra dag mot att gå södervägen.

      Gilla

Kommentera

