210. Varför, del 5

Varför just vandra, varför just genom Sverige? Jag tror inte jag har svarat på det. 

Det finns många sätt att lämna vardagen och se över sitt liv. Jag vet inte exakt varför eller när eller hur jag kom på idén, men jag vet att jag tidigare, redan för flera år sedan, har pratat och tänkt tanken att gå ut och gå långt och länge. Jag har alltid fascinerats och imponerats av människor som vågat släppa allt och göra det de vill, men tidigare har jag mig inte sett mig som en av dem. 

I höstas på Saltoluokta dök det upp en kille som hade gått från Karlshamn. Han hette Joakim. Jag antar att jag lät mig inspireras, att han var droppen som fick min vandringsidébägare att rinna över, samtidigt som jag insåg att jag hade en enkel flyktväg från min missnöjesvardag just då. 

I vintras, innan jag hade bestämt mig, mailade jag Joakim, hans avslutning på mailsvaret löd: ”Var beslutsam”. Ett bra råd.  

Sedan är det bekvämt att vandra i Sverige, jag vet hur saker funkar, jag kan googla, jag vet när mataffärer brukar stänga i mindre samhällen. Och jag är ju också på jakt efter någonstans att bo, i Sverige, att gåleta är ändå bästa sättet tänker jag. Dessutom hade jag ju knappt sett Sverige på riktigt. Det har jag nu. 

 

Kommentera

