227. Det stora efteråtet

Kanske kommer någon tycka synd om mig efter att ha läst det här inlägget. Låt bli. Kanske kommer någon fnysa och mena att jag inte lever som jag lär efter all livsoptimism jag spridit på vandringen. Det är ok. Jag vill ändå försöka beskriva efteråtkänslan.

Först: det är inte synd om mig. Jag valde att koppla ur min autopilot och nu måste jag styra, även när det är svårt, jag har ingen Chewbacca.

Jag har gjort ett fantastiskt litet äventyr som är få förunnat, man kan till och med kalla mig bortskämd att jag haft möjlighet att ge mig den här tiden och friheten. Min sommar har varit min bästa någonsin; upplevelserik, händelserik och naturrik. Jag rekommenderar den! Men det har varit jobbigt att landa, det gick fort och hårt. Att leva med intuition som kompass visade sig vara svårt när man är stillastående och saknar konkreta mål. Att sakna hem och sammanhang blir plötsligt mer verkligt och påfrestande. Det ställs krav på mig, speciellt av mig själv. Det är ju nu jag ska leva mitt nya liv!  Det är fortfarande spännande att tänka på vad det ska bli av mig, men oron är starkare och drivet svagare.

Förhoppningar på efteråtet var högt ställda, kanske till och med naiva, att allt liksom skulle falla på plats av sig självt. Så blev det inte. Att utmaningen börjar nu har jag ju vetat, men det har varit omöjligt att ana hur det skulle bli på riktigt. Det känns tomt att inte ha tydliga mål varje dag, stressigt att inte veta vad jag ska göra imorgon, loserartat att inte ha ett hem och paradoxalt nog ensamt att inte ha någon att dela vandringen med såhär efteråt.

Efter en aktiv vecka med städer och människor och en stilla vecka hos mor min har jag äntligen köpt en billig bil och luffar vidare. Ånyo tält, vindskydd och påhälsningar, men med all inclusive den här gången, en bil rymmer mer än en ryggsäck. 

Den värsta pressen på mig själv släppte i samma stund som jag körde iväg och nya idéer och förhoppningar har fötts. Rörelse och intuition verkar hänga samman. Ändå finns det kvar en stress och press att leverera nu, vintern kommer och sparkontot sinar och såhär vill jag ju inte leva för alltid. Första steget blir som sagt att hitta ett hem. Torp, kollektiv, tipi eller husvagn spelar inte så stor roll just nu så länge det känns rätt. Jobb fixar sig. 

Det här kommer bli bra, jag har lurat ut massor om livet i sommar och jag tror på framtiden, men just precis nu är det helt enkelt inte lika kul. Pretto alert, men nu är friheten plötsligt min fiende.   

Lagom suddig.
10 reaktioner på ”227. Det stora efteråtet

  1. Tycker inte synd om, känner igen tomheten, friheten kan bli ens fiende, känner igen det också…det är smärtsamt ett tag, kommer att förändras,
    låter härligt att du ger dig iväg igen 😉 vart?

    Gilla

  2. Såg denna på instagram. Gillade den. Skalade ner den lite till dig:

    ”I advise you to simply have a day. Stay alive, feed yourself well, wear comfortable clothes and don’t give up on yourself just yet. It’ll get better. Until then, have a day”

    Har inte alls gjort samma resa med samma frihet som dig, men lik förbaskat finns samma frågor där. Aningens kul faktiskt! 😉 It’ll get better somehow…. 😉

    Liked by 1 person

  3. Hej! Tack för att du fortsätter att dela med dig av dina upplevelser, även om inläggen inte kommer lite ofta som under vandringen. Det var spännande att följa din vandring och även intressant att se vad som händer efter en sådan grej. Helt säkert kommer det att lösa sig fint (kanske det redan har gjort?) men förstår om kontrasten varit stor… Det räcker ju med några veckors semester som övergår i vanlig vardag idag för att ångesten ska komma smygandes…

    Hur som, ska iväg om ett tag på ett eget litet äventyr, och tänkte under tiden blogga för familj, vänner etc. Funderar på bästa lösningen då jag bara kommer att ha uppkoppling då och då. Körde du surfplatta? Hur gjorde du med foton? Endast mobilkamera och direkt in i bloggen via mobilen eller hade du någon kamera med wifi-funktion? Eller hade du med en liten dator och förde över bilder med usb?

    Tacksam för tips!

    /Maria

    Gilla

    • Saker börjar falla på plats, det blir några fler inlägg, men jag siktar på ett lyckligt slut. 🙂

      Kul med äventyr, vad blir det?

      Är du nöjd med bilderna du får av din telefon är ju det enklaste lösningen, då slipper du lägga över bilder varje dag.

      Jag ville fota i bättre kvalitet än min mobilkamera och hade en bra pocketkamera. Halva vandringen använde jag min ipad att blogga med då det inte fanns något sätt att föra över bilderna till min iphone. När jag skaffade ny kamera hade den wifi och då bloggade jag med telefonen istället, tills wifi-funktionen gick sönder och jag fick använda ipad och minneskortläsare igen.

      Jag kan rekommendera dig att skaffa ett extrabatteri, iaf om du kommer vistas mycket utomhus. Dålig täckning i kallt väder är det som drar mest batteri. Köper du solcellsladdare, läs på om den först så den är bra, det finns många usla på marknaden.

      Hoppas du får ett fint äventyr!

      Gilla

  4. Oj, ser att mitt svar inte verkade postas. Nytt försök… Tack för tips! MInneskortläsare låter som bra lösning. Jag har en solcellsladdare, kanske att den får följa med, lägger på minnet!

    Det blir en resa till Ecuador, bl a volontära bland djur i Amazonas men också se mig omkring – landet erbjuder både kust, djup regnskog och höga berg. Blogg känns som ett bra sätt att hålla kontakt med familj och vänner, plus att jag länge velat testa på bloggandet men liksom inte haft något vettigt att blogga om tidigare.

    Lyckligt slut låter som bra plan! Det kommer gå fint för dig! =)

    Gilla

    • Kul, spännande! Dela gärna med dig av bloggen om du känner för det. Hoppas du gillar bloggandet!

      En del telefoner har ju micro-SD-kort, med en adapter bör de korten gå att använda i en vanlig kamera.

      Gilla

Kommentera

