192. Kalabaliken i tältet

Lördag 8/8

Det var mygg precis överallt när jag satte upp tältet igår! Överallt! Kaos! Svalde minst fyra. Myggbett i ögonvrån. Och så mitt i allt brast en ögla som håller tältet spänt och upprätt. Jag panikgaffade och dök in min kokong. Då kom ösregnet och gaffan släppte så tältduken drabbade mitt fejs. Jag ut i vätan med spännband och virade och drog åt och in igen. Och så, en mus under tältgolvet, jag kände den krypa under mina lår. Jag slog i marken för att skrämma bort den. Sov. Vaknade. Ny dag.

Det blev ingen vy över Rapadalen från Skierfe  i år. Mörka moln rullade in på morgonen och jag upplevde två exemplariska tittningar i fjol. Kom iväg tidigt och hade båttur vid Sitojauresjön med två båtar på min sida, men istället kraftig motvind, så det tog mig nästan tre timmar att ro fyra kilometer. Min största fysiska utmaning hittills på vandringen, det gick inte att stanna och vila utan att få fart åt fel håll. Nya muskler, nya valkar! 

Stugvärdarna i Sitojaurestugan bjöd på fika och jag passade på att laga mat och mitt tält, fast på olika vis. Det visade sig att musen under mig även hade gnagt ett gulligt litet hål i tältgolvet, naaw!

Lyft förresten inte på stenar längs Kungsleden, alldeles för många har freebajsat där. 

Folk börjar ha hört talas om mig nu, jag är ett rykte på Kungsleden. ”Jaha, är det duuu?!” 

Like a pro!
    
    
  
Mattias, mitt båtsällskap
  
Naaaaw
   

2 reaktioner på ”192. Kalabaliken i tältet

Kommentera

