220. Mats

Mats från SVERIGE hälsar.

Hej.
Jag är klar nu. Jag har just vandrat genom Sverige, från Huket till Röset, med mina fötter. Det är helt sjukt när jag tänker på det. Det tog 132 dagar. Nu är min Sverigevandring över.

Treriksröset, kl. 12.06

I skrivande stund, i lä bakom den där gula betongklumpen, känns det mest konstigt. Konstigt att vara framme, konstigt att det är över, konstigt att det bara var det här. Några känslostormar uteblev, varken salig lycka eller sorg eller lättnad, däremot känns det nog lite tomt och ensamt på sätt och vis. Kanske är det här ett tillfälligt antiklimax, mentalt är vandringen inte över än (och inte fysiskt heller, jag har 11 km till Kilpisjärvi). Det här kräver sin tid att smälta. Jag sitter nog här och äter jordnötter och tar selfies en stund till.

Kilpisjärvi kl. 17.59

Vandringen till Kilpisjärvi blev en blandning av att kännas precis som vanligt och upprymdhet och ledsamhet. Upprymdheten över att faktiskt ha gått genom hela jävla Sverige var emellanåt stor. Ibland kändes det ledsamt att jag är klar och inte ha en aning om vad jag ska göra imorgon eller om en vecka eller om en månad. Plötsligt stannade jag och grät en intensivgråt. Och så spelades någon jobbig marschmelodi i huvudet på repeat, precis som vanligt. 

Jag är stolt. Och glad. Och ledsen. Och lite tom. Jag har gjort något få andra har genomfört. Det verkar som jag har inspirerat. Jag har lärt mig massor om mycket, inte minst om mig själv. Jag har mött så otroligt mycket bra människor, och bara bra människor. Det gör mig glad och rörd att tänka på. 

Vandringen är det enskilt bästa jag gjort i mitt liv. Det tog 35 år innan jag insåg att jag inte måste jobba hela livet, innan jag vågade göra något annat, innan jag på riktigt vågade ifrågasätta mina livsval. 

Tack för all pepp och kärlek längs vägen! Det har varit storslaget.

Nu är efteråtet här.

imageimage image image image

58 reaktioner på ”220. Mats

  1. Får ändå ta och gratulera till en fantastisk prestation! Att du dessutom lyckats hålla igång och blogga för att på så sett låta oss andra ta del av ditt äventyr är även det fantastiskt!

    Liked by 1 person

    • Flaggan i topp! Du har med bravur nått ditt mål! Jag kommer nu att sakna dina intelligenta, underfundiga, ödmjuka och underhållande bloggar. Dessutom fantastiska bilder av Sverige bakom kulisserna. Du har livet framför dig. Stor kram . mormor

      Liked by 1 person

  2. STORT GRATTIS till en helt fantastisk vandring! Du har verkligen inspirerat! Ditt efteråtet kommer bli kanon! Förstår att det känns tomt nu så här direkt efter. Men du kommer landa i detta också så småningom. Hitta din plats att bo på med ved att hugga och uppkoppling som heter duga! 😉 Stor kram till en verkligen super häftig bedrift!

    Liked by 1 person

  3. Åhh, stort varmt grattis. Så glad för Din skull. Jag blir nästan tårögd och rysligt imponerad.
    Nu blir det tomt…………….
    Lycka till med resten av livet och vad det nu kommer att innebära.
    Yvonne.

    Liked by 1 person

  4. Jag kommenterar ytterst sällan på forum och bloggar, läser mest och har åsikter i det tysta. Men din bedrift förtjänar en kommentar, inte bara över vandringen utan även ditt fantastiska dokumenterande. Jag har alltid haft en dröm att göra det du precis ha gjort, och blev överlycklig när jag fann bloggen. Äntligen nån som vågar! Dina vackra foton och härliga humor har verkligen förhöjt läsningen. När du dessutom fick in en referens min favoritförfattare Loe, så var jag såld. Lycka till i framtiden!

    Liked by 1 person

  5. Håller helt med mormor! Tack för att du delat med dig texter, känslor och kanonbilder. Alla prylnördar väntar nu på din utrustningsdom. Lycka till till med den och framtiden Vänligen Johan

    Liked by 1 person

  6. Här kommer ytterligare ett stort grattis till en prestation utöver det vanliga! Skvallrar om god självdisciplin, uthàllighet, kunskap och förmàga att förmedla upplevelser i ord och bild.
    Ta vara pà dessa egenskaper i ditt kommande yrkesliv. Kommer att sakna din vandring mellan HUK och RÖS,

    Morbror Nils

    Liked by 1 person

  7. Grattis! Du har gjort något som jag tror många drömt om, men ytterst få vågat testa och knappast någon? lyckats genomföra. Även jag är imponerad av att du dessutom lyckats hålla igång bloggen hela tiden. Förutom beskrivningarna av vandringen har den innehållit många underfundiga bilder. Lycka till med ”Vardagslivet”, men jag har svårt att tro att det blir något ”Svenssonliv”. Inte efter din bedrift som varit extrem, samtidigt som den varit så enkel att åtskilliga kan känna att detta skulle även jag klara.

    Liked by 1 person

  8. Grymt jobbat! Hittade bloggen för ungefär en månad sedan och sträckläste då alla inlägg du skrivit. Verkligen inspirerande! Också väldigt intressant att se alla dina fantastiska bilder från hela Sverige.

    Liked by 1 person

  9. Stort stort grattis och tack för att vi fått följa med dig! Det här känns lite som i slutet av filmen The Truman Show. Vi är ju jämngamla så jag gissar du sett den också. Iaf där när dokusåpan tar slut och alla tittare som följt den dygnet runt plötsligt måste gå vidare och hitta på något annat att göra. Kommer bli tomt men gissar att du kommer fortsätta äventyra i någon form. Även om det inte blir av den här omfattningen. Men även om man har ett jobb kan man ju faktiskt göra rätt mycket på sin fritid!

    Liked by 1 person

    • Jag har faktiskt tänkt på Truman show senaste två veckorna, en konstig skalbagge som ser ut som en filmkamera har ibland stannat upp i luften framför mig som om den filmade mig. Jag tänkte: tänk om jag är med i en domusåpa! 🙂 Kul att du läst!

      Gilla

  10. Gratulerar och bra jobbat min gode herre! Du har gjort något av det fränaste jag läst om och din blogg har varit helt fantastisk att följa. Känns vemodigt att lägga den sista kommentaren, kommer sakna dina uppdateringar och framför allt att läsa om dina nya äventyr. Hoppas du får rätsida på ledsamheten och att stoltheten tar vid snart. Önskar dig all lycka i efteråtet och hoppas du återvänder med nya upptåg.
    Du är en legend!
    Ha det bra!

    Liked by 1 person

  11. Fasen du gjorde det!! Och fort gick det tycker jag. Kram och stort grattis till årets bragd! Önskar på ett sätt att du skulle fortsätta gå runt jorden för det känns tomt nu ja. Men ser fram emot att träffa dig och bjuda på champagne eller en folkis om jag känner mig själv rätt. Ses!

    Liked by 1 person

  12. Stort grattis! Jag håller med alla andra här i hyllningskören… 🙂
    Jag är kortfattad här nu men du ska veta att man kommer att sakna dina fyndiga texter och fantastiska bilder!
    Lycka till i framtiden!

    Liked by 1 person

  13. Grattis till din enastående bedrift och tack för att vi fick följa med på resan! Har varit fantastiskt att föreställa sig hur du haft det och vad du varit med om, kommer bli tomt även för oss som blivit vana vid att läsa nya inlägg här. Hoppas du unnar dig en tid för vila och reflektioner nu efteråt! Lycka till med vad du nu än tar dig för efter det.

    Liked by 1 person

  14. Tack för att jag fått följa denna häftiga resa, tack för alla fina bilder och alla härliga texter (du skriver lika bra som du går). Lycka till i framtiden, med vad det än blir.

    Liked by 1 person

  15. Ett stort tack för att Du låtit oss genom Din fantastiska Blogg ta del av Din fantastiska vandring! Saknar redan att kunna se framemot alla vackra bilder och tänkvärda ord som dök upp överallt i min vardag. Lycka till med efteråter!! 🍀
    Kram Ulrika

    Liked by 1 person

  16. Inspirerande! Laddat! Känslosamt! Känner med dej idag. Nu vet du att du ”vågar” göra annorlunda. Fortsätt med det. Du har gjort verklighet av det som många bara drömmer om och knappt det. Det går! Nu behöver du bara landa och sen tror jag världen ligger öppen. Du vet vad vi alla följare väntar på.
    Svar: Bok. Föreläsningar. Guidningar. Överlevnadsteknik. Resten kommer bara rulla på.
    Gör det du är bäst på helt enkelt!
    Tack för att jag fått följa med på din resa! Bokstavligen och själsligen!

    Liked by 1 person

  17. Mats, du har genom din fantastiska bedrift blivit en ”stor” man, en som man är stolt över att man känner, tom är moster till! Har läst många reseskildringar men aldrig någon som berört mig så mycket som din. Men så är den ju ingen vanlig reseskildring heller. Ditt sätt att tolka naturen, dej själv och mötena du gjort på vägen är väldigt speciellt. Tack för allt du gett oss – och fortsätt att ge. Du är så otroligt bra på det! Stor kram!

    Gilla

  18. Tack Mats för att du så generöst delat med dig av dina upplevelser och tankar!
    Det är nog fler än jag som läst och följt dig i det tysta, men nu när du nått ditt mål måste jag tacka för din vackert illustrerade vandringssägen. Mäktigt.

    Martina har skildrat en av dina episoder i bild, kan du gissa vilken? 🙂

    Lycka till framöver!
    Kusin Hans

    Gilla

    • Tack Hans! Kul att du läst. Det har varit väldigt trivsamt och roligt att skriva om vandringen.

      Oh, snyggt! Första raden är ju Pårte-fallet… Andra är jag lite osäker på. Snyggt med skägget i alla fall!

      Gilla

  19. härligt att du är framme! Många gånger har jag tänkt på dig okänd för mig men ändå fått lära känna dig lite utifrån dina erfarenheter, dina bilder och din härliga humor!
    Tack för härlig läsning under dessa månader kommer att sakna denna sysselsättning!
    Du kommer att hitta en ny tråd i livet, helt övertygad!

    Gilla

  20. Hej Mats!
    Även jag måste tacka för en helt otrolig läsning.
    Är väldigt imponerad och avundsjuk, vilken grej!
    Jag och min fru har precis hittat vandringen, var ute ifjol på en 2dagars tur på högakustenleden och var nu i början av augusti ute på vår första fjällvandring (ospångat och ”offroad”) och tänkte på dig både en och två gånger. Det jag tänkte på var 1. Att Mats pallar 2. Hur i hela friden går han oskadad i Nikeskor 3. Hur blir han inte sjuk av ständigt våta fötter. Du är en hjälte och stor inspiration. En jäkla hårding helt enkelt 🙂 all lycka för dig i framtiden, du kommer garanterat lyckas med va än du tar dig för. Tack än en gång!

    Liked by 1 person

  21. Tungt!
    Otroligt starkt. Har varit roligt/intressant att följa din blogg.
    Känner själv för ett annat land nästa år. Blir nog vandring genom Danmark. Helsingör -Skagen. Slutar med sjövandraringar.
    Ha det bra och lycka till med framtida projekt.

    Väner/Vättervandrarn

    P S fortsätter nog ett tag till på heltid i ekorrhjulen

    Gilla

  22. Ett stort GRATTIS till en fantastisk prestation! 🙏! Har följt din blogg hela vägen och det har varit ett nöje varje dag. Kommer att sakna det. Önskar dig lycka till med Efteråt 🍀

    Liked by 1 person

  23. Först och främst; Grattis en otrolig prestation 🙂 Och tusen tack för att jag / vi fått följa med på resan 🙂 Det kommer bli otroligt tomt att inte få läsa om fler äventyr, så jag föreslår att du går på östra sidan söderut igen 😉

    Gilla

  24. STORT GRATTIS och tusen tack för att du lät oss läsare vara en så stor del av din vandring, både till fots och till sinne.
    Du inspirerar verkligen och ger mod till förändringar, kanske små för dig men stora för mig!
    Riktigt bra prestation!
    Hoppas vi ses i Salto!

    Gilla

  25. Yes!!! Framme!!!! Vet hur det känns. Men från en som inte gått till Sveriges ände- vad i hela friden är det där gula?!?

    Gilla

  26. Mats,
    STORT grattis! Vilken prestation! Jag är sååå imponerad av din vandring.
    Jag är också galet impad av din förmåga att skriva inlägg som berör, är roliga och får en att tänka till. Du måste fortsätta skriva på ett eller annat sätt! Stort lycka till med vad nu än du tar dig för framöver.

    Liked by 1 person

Kommentera

