194. Saltoluokta

Det är nog få arbetsplatser som ger så starka känslor hos sina anställda som Saltoluokta Fjällstation. När säsongen börjar och alla kommit på plats eller när före detta kollegor hälsar på är det ofta med en viss stolthet som de delar bilder på fejjan och instagram för att visa hur fint det är här. Att anställda under mellansäsong bygger pepparkakshus föreställande huvudbyggnaden säger en del av kärleken till platsen, för det är en väldigt speciell plats. Utan tvekan är det den finaste, trevligaste och bästa av våra fjällstationer. Åk hit! 

Jag trivdes väldigt bra här under mina åtta månader i fjol, och det var här jag började inse att jag inte behöver leva ett reguljärt liv med heltidsjobb och permanent adress, fast jag är ”vuxen”. Att bo och arbeta i väglöst land omgiven av fjäll är fantastiskt. 

Veckan innan Kvikkjokk hade jag en liten motivationsdipp på vandringen, det hände inte så mycket, rätt få roliga möten, mycket skog och halvdant väder. Saltoluokta har varit moroten. Det är väldigt skönt att komma till en plats och vila där jag känner mig hemma. Jag har hängt backstage med gamla och nya anställda, badat vedbastu, bakat energikakor och ätit mat. Som vanligt idel bra folk som jobbar här! Jag har varit IRL-social och försökt att inte internetat mer än nödvändigt.

Men vardagen trängde sig på snabbt, det känns märkligt att jag egentligen är ute på vandring nu. En slags bekväm rastlöshet slog till snabbt som har känts läskigt normal. Imorgon fortsätter jag västerut.

Jag erkänner, jag bommade att fota huvudbyggnaden i kvällssol, bilden är från förra året!
  
Välkomstbanderollen! Blev glad!
  
Langas i Langas
    
Lulep Kierkau. Mitt berg.
  
Stenras några kilometer söder om Salto
   

5 reaktioner på ”194. Saltoluokta

    • Det är ju som ett hotell. Det finns kockar, vaktmästare och servicepersonal. Bland servicefolket gör man på salto lite av varje, reception, frukost, städ och servering.

      Gilla

Kommentera

