187. Pårte, dag 1

Onsdag 5/8, morgon

Soligaste dagen på länge igår. Klarblå himmel hela dagen. Jag behövde vila, äta, internetta och planera och lämnade Kvikkjokk först vid 17-tiden.

Jag gick raskt genom fjällskogen för att slippa myggen. Stannade till vid Hambergs coola men igenbommade vetenskapsstation nedanför berget och fortsatte uppför. Några tältare i björkskogen hävdade att det var omöjligt att hitta tältplats högre upp, jag misstrodde dem och fortsatte en bit ut på kalfjället och såg fina tältplatser överallt, jag är kanske inte så kräsen längre.

Överallt runt mig var himlen blå eller hade små lätta moln, förutom över Pårte där ett stort mörkt moln välde in. Mitt i-landsmissnöje slog till, jag borde startat tidigare och köttat upp hela vägen medan det var sol.

Vaknar idag. Regnar. Pårte borta!

Fortsätta en mil och 1100 höjdmeter eller planera om? Vi får se.

  
  
  
  

2 reaktioner på ”187. Pårte, dag 1

  1. Professor Köhler forskade bland annat i molnfysik och han dog 1982. Det vill säga han tittade på moln. En vetenskap precis i min smak.

    Gilla

Kommentera

