200. Klara. Färdiga.

Lördag 15/8

Gå. Jag har liksom börjat få in rutinen nu, är rätt duktig på att gå. En fot i taget framför den andra, så himla svårt är det faktiskt inte!

(En gång på Malmö Central insåg jag plötsligt hur lustiga djur vi människor är. Vi är långa, bleka, nakna och gängliga och vi balanserar fram på två taniga ben och på kroppen har vi alltid massa tyg och ofta bär vi på saker och vi låter märkligt.)

Igår kväll när jag satt och tittade in i Sarek bestämde jag mig för att sjunga sista versen, leva de sista ljuva åren, äta sista kexet, röra mig lugnt mot nödutgången på den här vandringen. Inga fler omvägar eller utflykter med andra ord, nu blir det raka vägen till rösernas rös, allting måste ha ett slut. Jag har till och från den senaste tiden känt ett visst mentalt energitapp och motivationen har heller inte varit med mig. Då är det dags att göra bokslut. Gissningsvis är det 10-14 dagar kvar.

Jag hade tankar på att ta en tre dagar att varva Akkajaure för att slippa åka motorbåt över sjön. Jag kan om jag vill, men jag vill inte så imorgon hoppar jag på M/S Storlule till Ritsem. Det är nyttigt att bryta mot sina egna menlösa principer och vandringen har, och ska vara lustfylld, intuitiv, ickefanatisk och spännande med utrymme för spontana beslut – upplevelsen är viktigast!

Idag tog jag mig in i Padjelanta nationalpark, över en blåsig tusenmetare och ner till Nordkalottleden och vidare till Kutjaurestugan. Fantastiskt väder! Ikväll tältar jag med utsikt mot Akka. Fint ska de va’! 

    
    

Akka, Kisuris, Nijak
    
    
   

   
   

Kommentera

