185. Max

Max i Kvikkjokk hälsar. 

I mars fick jag med mig en kompis att skida mellan Abisko och Saltoluokta, jag hade överskattat min planeringstid inför vandringen och tänkte att jag behövde semester och ryggsäcksträning (icke att förväxlas med ryggsexträning – ooooosåbuskis!). I stugorna mötte vi på Max som med snöskor och pulka sprang hela Kungsleden på tolv dagar – respekt!  

I sommar jobbar Max i Kvikkjokk och han kom som en hjälte och hämtade mig i kanot så jag slapp ta motorbåt över viken. Känns bra att ta mig genom Sverige bara på muskelkraft.

Jag och Max delar samma intresse för fjäll och så kallad ultralöpning, där man rent definitionsmässigt springer lopp längre än 42-kilometersmarathon. Där jag är en glad medelmåtta som mest tycker om att ibland testa de fysiska och framförallt mentala gränserna på längre lopp, är Max otroligt talangfull och ska i oktober springa det högt ansedda Spartathlon i Grekland, på hisnande 245 kilometer! 

Att springa ultra är en sak, att vara ultra en annan. För mig handlar det om att kämpa vidare fast kroppen egentligen vill lägga sig ner, när musklerna säger stopp, men huvudet tvingas övertyga kroppen att fortsätta. Det är en fascinerande mental process som jag inte tror många får uppleva. Att säga ”jag orkar inte ta ett enda steg till” finns liksom inte i min begreppsvärld, att ta de där extra stegen fast det tar emot är ultra för mig. Med det sagt vill jag inte kalla min vandring för ”ultra”, jag har det för bra och plågas i stort sett aldrig fysiskt.

Max bloggar på http://www.marathon.se/bloggar/max-själin 

En reaktion på ”185. Max

  1. Du kör med enbart godkända fusk, men att ballasera på obefintligt rengärde överträffar det mesta jag hört och läst, go tur!

    Gilla

Kommentera

