193. Det Stora Efteråtet

Det Stora Efteråtet närmar sig, framtiden som hela tiden funnits där medan jag varit ute och gått är snart här, framtiden som vandringen på sätt och vis skulle visa vägen för. Det är mindre än en månad kvar om inget oväntat händer. Jag har försökt att inte föreställa mig efteråtet på ett eller annat sätt, man kan ju ändå inte planera livet. Men jag har ju idéer, tankar och förhoppningar på hur jag vill att det ska bli. Så vi får se.

Jag tror det är jätteviktigt för alla att någon gång då och då stanna upp i livet och ifrågasätta sig själva. Lever jag det liv jag vill leva? Vad hade jag hellre gjort? Vad hade jag gjort med mitt liv om pengar och inkomst inte spelade så stor roll? Och andra relevanta, men något klyschiga fånga dagen-frågor. 

Jag tycker mig ha gjort det under en tid nu och har väl kommit till en del insikter om hur jag vill ha det. Som jag skrivit tidigare hoppas på ett liv där jag inte måste jobba heltid för att kunna betala för ett dyrt boende och liv, där jag kan ge mig själv frihet när jag vill ha det och göra annat än att arbeta som känns roligare och viktigare. Jobba mindre, bo billigare, är tanken. Fyrtio timmar i veckan är för mycket, fem veckors semester är för lite, är åsikten. Hitta ett bra sammanhang att verka i och ett långt och lyckligt liv att trivas med, är förhoppningen. Kanske är ett torparliv med snabb uppkoppling och nyansad vedkubbe svaret, kanske inte. 

Samtidigt måste jag vrida på frågeställningen och fråga mig själv varför just jag inte vill ha en tillvaro och ett liv som så många andra verkar trivas med. Här har jag inget bra svar. Jag kanske har missat något?  

 

6 reaktioner på ”193. Det Stora Efteråtet

  1. Bra frågor som jag själv brottats med i några veckor nu. Jag har fortfarande inte kommit på några svar än till de där frågorna men jag tänker lite som så att det kommer ge med sig om jag fortsätter vrida och vända på både frågor och svar ett tag till. Det viktiga, tycker jag, är att frågorna kommit upp. Svaren kommer att komma, det är jag övertygad om. Håller med om billigare boende, att 40 arbetstimmar/vecka är för mycket och att fem veckors ledighet är för lite. Och detta tog mig bara ca 14 år att inse då jag jobbat 80-100h/vecka, och haft noll ledighet i lika många år 😉 Nu är det inte roligt längre och då kom frågorna. Ser det som ett hälsotecken och en chans att hitta något annat att sysselsätta mig med som ju faktiskt kan vara minst lika roligt som det jag sysselsatt mig med i 14 år 😉

    Gilla

Kommentera

