196. Sarek

Onsdag 12/8 

För de som undrar: Sarek är en stor nationalpark med några av våra högsta fjäll och därmed också våra djupaste dalar. Man har liksom ställt ut ett antal bergsmassiv lite huller om buller och låtit dalarna däremellan vara vandringsbara, dock med ett eller annat knixigt vad. Här finns inga markerade leder och inga övernattningsstugor, bara ett vindskydd mitt i och ett gäng låsta renvaktarstugor. En del kallar Sarek för vildmark, det är det inte. Dels är det en arbetsplats för samerna, dels ett populärt utflyktsmål för vandrare, främst lockar Sarek bredaxlade, manliga, något kärva, men ändå ödmjuka män i 40-årsåldern som i sömnen kan rabbla samtliga dalgångar i området.

När jag lärde känna fjällen var Sarek en mystisk, krävande plats som krävde sin hen att bevandra. När jag jobbade på Saltoluokta ingav alltid Sarekvandrarna mer respekt än Kungsledarna och jag förhörde dem ofta i receptionen för att lära mig, lockelsen var stor.

Efter att ha varit i Sarek och efter nästan två månader i fjällen så har en del av vördnaden lagt sig och jag vet att det finns ödsligare fjäll, men Sarek är ändå mäktigast och vackrast med all sin storhet och dramatik och man bör nog inte ge sig ut där helt utan fjällvana. Särskilt ensamt är det knappast, under högsäsong kan man räkna med att se och träffa andra vandrare speciellt på väg in och ut ur Sarek. Hittar du en fin tältplats är det rätt sannolikt att någon annan tältat där före dig, lyft på stenarna och kolla! Förr i tiden kunde man vandra i Sarek utan tält och nyttja samernas kåtor. De är nu utbytta till låsta renvaktarstugor. Jag förstår varför. 

Johan gav sig upp på Slugga och jag vidare över bron vid Ghukkesvagge för tältning. 

Och imorse såg jag min första hermelin. Jag råkade uträtta mina behov på dess hustak. Förlåt Herr Melin! 

Slugga. Betyder böld.
    
istiden har spexat
  
Hitta Johan!
  
Batman störtade där.
    
    
   

3 reaktioner på ”196. Sarek

Kommentera

