229. Ett år senare

Ser man på, jag lever!

Idag var det ett år sedan jag vandrade klart. Jag tänkte att det kunde vara på sin plats att säga vad efteråtet har bjudit mig på.

Jag blev som sagt torpare i Bergslagen. Jag högg ved, jobbade extra i butik, jobbade extra med catering, men tog det ganska lugnt och försökte anpassa mig till vardagen. Rätt som det var ringde fjällen och ville ha mig tillbaka. Denna gången hamnade jag som platschef i Ritsem i västra Lapplandsfjällen, på en liten STF-anläggning i slutet på Sveriges längsta återvändsgränd. En speciell plats på många sätt med en av världens bästa utsikter. Här har man 18 mil till närmsta mataffär, vägen hit har byggts om för att en stor sten föll ner på den och var för stor att flytta, man varnas för både laviner och ”Vägskada 0-55 km” och det var längs den här vägen de tältande holländarna mördades som Tomas Quick felaktigt dömdes för. Men det är inte på grund av vägen, mordet eller vandrarhemmet man kommer hit, för här finns fjäll, några av de största och bästa.

Annars då?

Jag skaffat hund. Det blev en Hasse.

Och jag ska ta sotarexamen. Kan vara bra å ha, tänkte jag.

Och jag ska bli stugvärd för STF. Kan vara bra å va, tyckte jag.

Men långsiktigt tar jag det fortfarande som det kommer och försöker leva billigt och intuitivt.Vad jag gör i vinter är ännu ovisst, men det blir en torparhöst.

Och ni då?

IMG_3019
Torpet efter ommålning.
IMG_2621
Utsikt från lägenheten i Ritsem.
IMG_2694
Den där gången jag cyklade till Áhkkà

IMG_2740AKKAVINTER

02
Hasse. Foto av C. Castor.
IMG_2943
En klassisk beagle-schäfer. Vad annars?

AKKA BJÖRKIMG_3183IMG_7467

IMG_2806
Stenen på vägen.

IMG_7560

IMG_7611
Som förr fast med hund.

IMG_7652IMG_7662IMG_7718

RITSEM FASAD
STF Ritsem.
G0016986
På Áhkkàs topp, 2015möh
IMG_2193
Ritsem reception

 

 

18 reaktioner på ”229. Ett år senare

  1. Hej Mats!
    Så kul att Du berättar hur Du har det.
    Grattis till Hasse. Han verkar fin.
    Sotare och STF-värd. Jorå det blir nog fint.
    Själv använder jag ju alltid STF:s stugor under
    sommarvandringarna. Kanske stöter vi på varann
    någon gång. Årets vandring gick från Abisko-Låktatjåkka-Kårsavagge-Frippes fall-Kårsavagge igen och sen
    Abiskojaure-Abisko. Idel solsken, härlig uppladdning inför kommande vinter.
    En gång per år kan ”vi” väl få höra av Dig och hur livet lever
    med Dig, Hasse och torpet.
    Lycka till!
    Yvonne Andersson

    Liked by 1 person

  2. Hej !

    Roligt att läsa om hur det gått och hur du har det. Fina bilder du lagt ut och vilken fin hund du har. Låter som om du har det riktigt bra.

    Själv ”arbetar” jag på en utbrändhet sedan flera år tillbaka men faktiskt – det känns som om det gått framåt när jag tänker tillbaka ett år *L*.

    Låter bra för måendet det där med vandring… Kanske skulle testa på det nästa år.. Finns ju nybörjarturer *L*.

    Hoppas du fortsätter höra av dig då och då.

    Ha det bra !

    Ingela Palm

    Liked by 1 person

  3. Hej Mats! Oavsett var du bor nu – på fjäll eller i skog – verkar du leva ett liv med en del luft i schemat. Kan du inte använda en del fri tid att sammanställa din vandringsdagbok till en sån där gammeldax pappersutgåva med bild på en sida o text på den andra? Alltså en vacker bok. Du är ju inte bara en frihetslängtande livsnjutare. Du är ju en underbart begåvad skribent och fotograf.
    Själv ska jag snart segla en 40 m lång segelbåt, Elida V, från Göteborg till Malaga under tre veckor. Och detta låter jag världen få läsa om genom min lokaltidning via artikel och blogg.
    Hälsningar
    Göran Sollenberg

    Liked by 1 person

    • Tack. Jo, periodvis har jag ju mycket luft att nyttja till vad jag vill. Inte just nu när jag roddar en liten fjällanläggning, men snart stänger vi för sommaren. En bok finns där någonstans, men skrivandet har inte fallit naturligt för mig nu efteråt, men jag uppskattar peppen och generellt behövs det fler böcker om långvandring!

      Hoppas på en god seglingstur!

      Gilla

  4. Ursäkta en glömsk gammal gubbe. Men jag kände på mig att jag skrivit detta tidigare. (15/9 2015). Och flera andra. Vi väntar och längtar…

    Gilla

  5. Hej hopp.

    Vad kul att se ett litet inlägg! Och ännu roligare att se att du lyckas kombinera frihet med inkomst, inspirerande!

    Vem vet, vi kanske stöter på varandra någon dag. Jag tycker du ska ta tag i bokprojektet! Även om det inte blev något med Bonnier så finns det andra. Tror helt klart på en bestseller som inspirerar!

    Simma lugnt och hälsningar från Hamburg,

    Per

    Gilla

    • Hej, kul att höra från mina gamla kommentatorer igen! 🙂

      Jo, en bok finns där någonstans, men livet och tappad skrivlust kom emellan, men snart så, jag ska bara…

      Må gott!

      Gilla

  6. Hej! Äntligen litet nytt från dig. Det börjar bli lite tjatigt, jag har också sagt det förr. Bara längtar efter dina bloggar i bokform. Roligt att höra att det fungerar med torpet och att du får jobb att livnära dig på och samtidigt tid att fundera vidare.
    Har precis kommit hem från en veckas dugnadsarbete på Vålådalsstugorna. Hade inte den turen att komma med på stugvärdsutbildningen i vinter men det kommer fler tåg.

    Lycka till i fortsättningen

    Charlotta Blomberg

    Gilla

    • Hej, såg att jag inte svarat dig. Jag hoppas få ihop någon slags bok framöver, det känns som det är rätt tid för det nu.

      Ja, sök igen, då har du bättre chanser att komma med. Det är en mycket trevlig kurs!

      Tack, må så gott!

      Gilla

  7. Här sitter man en vecka före jul och tänker på din blogg och så går man in och ser att du skrivit ett nytt inlägg! Eller ja, det är ju några månader gammalt nu men nytt för mig!
    Hoppas du har det fortsatt bra och jag önskar dig en God Jul och Gott nytt år!

    Gilla

  8. hei du! tuzen takk for dine berettelser! Her er en fjällnerd fra Norje som nu har funnet lykken i De Djupa skoger i Västerbottn. Ved en tilfeldighet fant jeg din blogg. Aldeles nydelige bilder du har, Veldig, veldig stemningsfut. Föler jeg er akkurat der, og måten du skriver på; realt, enkelt og med dine oppriktige tanker.
    Tenker også skaffe meg hund, Hasse var nydelig, Selv tenker jeg på en portugisisk vannhund, (”Ombama”hund), hva tror du om det som turkamerat?
    Jeg skriver på en kulturhistorisk diger bok om den eventyrlige historien om vår felles Riksgrense fra Göteborg til Varanger. Hvem eide vår felles halvöy – Scandia- fra tidenes morgen og hvorfor ble den delt på langs? Har gått grensen sommer og vinter litt her og litt der. Nu til vinteren en tur (pulk/telt) fra Gäddede til Umbukta.
    Jeg synes du lever vedig klokt! Måtte lykken, helsen og ökonomien stå deg bi! stay cool!
    vennlig hlsen tron og håper at 2017 blir et liv med fortsatt livskvalitet for deg.

    Gilla

    • Det där var en glad kommentar, tack för den! Kul att du hittat bloggen och spännande bok du skriver på, gränsen och gränsrösena fascinerade mig under vandringen. Har du något favoritröse? Jag hörde en gränsröseanekdot när jag var ute och gick, som jag alls inte kan verifiera sanningshalten i och kanske är den megakänd bland gränsrösekännare, men det här fick jag berättat för mig (som jag minns det): När de på 1700-talet rösade gränsen första gången tyckte befälhavaren i svenska armén att de skulle passa på att flytta in rösena och ta mer av Norge till Sverige. Han skrev till kungen om detta, men fick som svar att ”vi tar det i nästa krig”. Men det blev aldrig något mer krig.

      Angående hund: Jag var ju hundlös på vandringen och har inte hunnit med någon längre tur ännu, men jag tror de flesta hundar med ork och päls är bra turkamrater, om det är en turkamrat man vill ha.

      Jag önskar dig detsamma och lucka till med boken!

      Gilla

  9. Hej o grattis till söta vovven..och torpet torptjärn.det huset har jag varit i många gånger när svärmor o svärfar hyrde det
    fint torp-.-. och trivdes där bra på sommaren o våren..

    Skulle vart skoj o se hur det ser ut nu efter 20 år

    mvh nettan

    Gilla

    • Hej! Vad roligt! Du får gärna komma och hälsa på någon gång under en mer smickrande årstid. Kan tänka mig att det ser lite annorlunda ut nu. Om du har några bilder på torpet vore de roligt att se!

      Må så gott!

      Gilla

      • Hej..Ursäkta dröjsmålet att svara dig,,har ej kort på torpet..letat.. kanske du har något så man får se ? finns tjärnet kvar där som vändplan är ?saknar den tiden torpet särskilt på sommaren..var så lugnt o fridfullt där..

        Gilla

Kommentera

