177. Ryssen kommer!

Vid 5.30 imorse hörde jag röster, det var ryssen! Jag låg i kampementet en bit bort, men hade lämnat min persedelpåse med proviant på en av britsarna inne i rastskyddet. Jag drog slutsatsen att det var två, max tre ryska infanterister som inte utgjorde någon större hotbild mot min enmanstrupp. Jag somnade om och vaknade till reveljen klockan åtta. 

Jag erfor att ryssarna hade fortifierat raststugan genom att haspa insidan. Jag mobiliserade mig själv och använde alla tillåtna medel för att återta min utrustning; jag öppnade en springa i dörren och ropade ”Hello!” upprepade gånger. När detta var resultatlöst tog jag fram min pekfingerknoge och knackade hårt på rutan och först då öppnade en ytterst civilklädd menig dörren. Jag räknade till en, två, tre, fyra, fem ryssar och gjorde därför en snabb kringgående manöver och lyckades säkra utrustningen följt av reträtt från såväl ryss som mygg till vedboden där jag intog frukost. Hotbild avblåst tills vidare.

Händelsen ovan föregicks av en ytterst angenäm afton.
 
  
Fortet
  
Reträtten
  

6 reaktioner på ”177. Ryssen kommer!

  1. Mjaa…jag ser att Du inte känner Dig helt säker.
    Yxan inom armlängds avstånd.
    Klokt.
    Som vanligt får Du oss alla att skratta och också njuta av
    alla fina bilder.
    Fortsatt god tur och håll reda på matsäcken i fortsättningen.

    Liked by 1 person

  2. luva och vantar på, ingen värmebölja kan man tänka, tufft!
    lite spännande hur du klarade ut situationen 😉

    Gilla

    • Det var faktiskt rätt varmt igår, kanske 17-18 grader, jag hade bara tischa under jackan. Jackan var mest som myggskydd, utanför vedboden var det svärmeri.

      Gilla

Kommentera

