175. Köttmuskel

Måndag 27/7 

De flesta har nog någon pinsam grej man hela livet trott varit på ett sätt, men som man i vuxen ålder insett varit felaktigt. Trygga räkan är ju ett klassiskt exempel. Själv trodde jag till bara för några år sedan att kött och muskler var två helt olika saker – att djuren innehöll dels kött som liksom inte gjorde något annat än att bara vara kött, dels muskler som funktionellt rörde kroppens delar. 

När den maniske(!), odiagnosticerade(?) och naturintresserade(!) Linné kom till Jokkmokk på sin Lapplandsresa fick han bo hos prästerskapet i byn. Prästerna motsatte sig Linnés kunnande om fjällen och hävdade bestämt att det var molnen som var så fasta till formen att de skrapade av bergstopparna och därför växte inga träd på hög höjd. Linné blev ursinnig över prästernas ignorans och skrev av sin ilska på en hel A4, innan det pappersformatet ens var uppfunnet. Detta enligt mitt middagssällskap i Ammarnäs.  

Man kan ju undra om Jokkmokksprästerna liksom tänkte ”wtf, lol” när de läste Linnés rapport och insåg hur fel de haft hela livet.

Idag har jag gått i dimma (och en del regn). Att dimma egentligen bara är moln på väldigt låg höjd är en annan grej jag pinigt länge inte hade reflekterat över. Det är hursom väldigt fint med fjälldimma. 

Annars en ovanligt lugn dag till fina Rävfallsstugan med trevligt Skelleftegänghäng och ett svettsamt bastu-unn med kalldoppsvask i svindlande Vindelälven.  

  

Mer Indy-rekvisita på fjället.
  
Linslus, störig typ.
        

13 reaktioner på ”175. Köttmuskel

  1. Hmmm jaha hela namnet kom med förra gången- såg ju lite töntigt ut när ni andra heter mycket coolare saker.. Men Va betyder blastlast?
    Trygga räkan!! Haha!!!!!
    Och kött- ja det kanske e många som inte vet va kött är? Måste testa på några stadsbor ni när jag e i Stocholm o allt!!!

    Gilla

    • Jag ser hela namnet?

      Blastlast är egentligen bara ett gammalt internetanvändarnamn från långt tillbaka som hängt kvar. Det betyder egentligen bara en last med (potatis)blast.

      Haha, fast jag är ju uppvuxen på landet och visste ändå inte! Men som sagt, lite pinsamt.

      Gilla

  2. Men bara en sån sak tänker jag… att jag trodde bloggen hette blästläst, alltså på ängelska och inte fattade vad det betydde. mitt liv är fyllt av sådana missförstånd, jag väljer att kalla det det. mest är det väl gamla låttexter en sjöng med för full hals som barn och som en nu inser att en varit heeeelt fel ute med. försöker allt som oftast ligga lågt och inte göra en stor grej av dessa missförstånd..

    Gilla

Kommentera

