172. Kränkt 

Lördag 25/7 

Man känner mig smått kränkt och utnyttjad när det är tre blodfyllda myggor i tältet på morgonen.

Häromveckan såg jag två stora storkfåglar lyfta från ett stycke våtmark (jag råkade skrämma skiten ur dem). De hade bruna ryggar och svarta vingar. Jag tänkte inte så mycket mer på det (är n00b på fåglar) utan fascinerades bara av hur de stora djuren flydde genom skogen. Idag stannade jag till i Tärnsjöstugan och bläddrade i en fågelbok, av allt att döma var det svart stork jag såg. Enligt den trettio år gamla boken är svart stork mycket sällsynt och borde inte hänga, härbärgera, härja, häckla, häcka i Sverige. Är det någon som kan fåglar som vet om det verkligen kan ha varit vad jag såg? Är det i så fall något en ornitolog vill veta?

Det är relativt många människor i rörelse, södra norra Kungsleden fyller ju trettio år, kanske därför. Eller inte. Vissa möten hänger kvar längre än andra, en del smittar av sig med sin energi på gott och ont, en del får en att börja fundera medan en del glöms bort nästan direkt. Det är som det är.   

    

Där har kungen hus.
  
Pest eller kolera?
  
Det var lepra-minen.
  
Stf-stuga i modernare snitt
  
Flax
          
En tältplats som hette Dög.
  

4 reaktioner på ”172. Kränkt 

  1. Hej,
    Det var jag som käkade kycklingspett i Gäddede. Knappast troligt att det var svart stork. Mer troligt att det var tranor. Jag var vid Hornborgasjön en gång och det skrek några tranor. När jag fick syn på dem tyckte jag de såg konstiga ut så jag rev fram kameran ur ryggsäcken. Tog ett par bilder som blev ganska kass och skulle precis delita dem när jag insåg – det är inte tranor utan svart stork, så det är lätt att missta sig i hastigheten. Kämpa på.

    Gilla

    • Hej, roligt och tack för svaret! Men jag såg dem rätt tydligt och ryggarna var verkligen helt bruna och vingarna svarta. Tranor har jag sett en hel del tidigare under vandringen, kan detta varit ungfåglar eller så?

      Gilla

      • Tranor som häckar brukar smörja in ryggfjädrarna med torv/dy så att de blir bruna. Denna din iakttagelse av ryggfärgen stärker att det var tranor samt att det var gamla fåglar. Så stora fåglar som tranor brukar häcka första gången när de är ca 5 år gamla.

        Gilla

Kommentera

