165. Tärnaby

Torsdag 23/7

Prickade linjer på fjällkartan betyder omarkerad stig. Det kan innebära allt från väl uppkörda fyrhjulingsvägar över fjället till en bortglömd stig som några samer kanske vandrade på 80-talet. Ibland försvinner dessa stigar ut i intet och man får kompassa sig fram. Så blev det igår, det blev varannan myr, varannan snår. Sedan en massa grusväg och till sist 500 höjdmeter på två kilometer (det betyder brant) för att komma över fjället till Tärnaby. En tuff dag.

I måndags uppskattade jag avståndet till Tärnaby till sex, kanske sju mil, mina kartor överlappade inte varandra. Jag hade fel, det var närmare åtta. Jag ville komma fram igår så det blev två rätt långa dagar. Övernattar hos Emelie, en gammal Saltokollega som bor här numera. 

Det var en varm natt inomhus, men ändå skönt med bekvämlighet, det var längesedan sist. Det har börjat komma små duster av bekvämlighetslängtan i mitt annars friluftsoptimistiska sinne. Att sitta i en soffa och se sista säsongen av Mad Men, att laga mat i ett kök, bara vara hemma, dricka mjölk när man är sugen. Det är nog sunt, det kommer ju finnas tid för det med och luffarlivet är ju inte för evigt och fortfarande helt fantastiskt. 

Nu ska jag göra byn! 

        

Kommentera

