164. Beslut

Onsdag 22/7

Jag har beslutat mig för att sluta vandra.

Bara skojar ju! Här avbryts ingenting! Framåt marsch! 

Idag firar jag tre månader till fots, det är en kvarting av ett år. Det är en lyx att jag kunnat ge mig ledigt såhär länge. Sista månaden sedan jag kom till fjällen har gått väldigt fort, men känns samtidigt som en evighet. Det är bra, det tyder på mycket upplevelser. 

Om tiden efter vandringen av någon anledning skulle bli tungrodd eller om jag av någon annan anledning skulle behöva bryta, vill jag som en påminnelse till mitt framtida jag såhär på vandringens tremånadersdag säga att jag är stolt och imponerad över mig själv att jag gör det här, att jag vågade säga upp mig, vågade ta beslutet, vågade vandra, vågade ifrågasätta hur jag levde mitt liv och samhällets förväntningar på hur man ska leva sitt liv, jag är stolt och imponerad över min kropp och huvud att de orkar och faktiskt tycker om att gå varje dag och att jag har kommit såhär galet långt, jag är stolt över min blogg som tillför en annan dimension av vandringen jag inte hade väntat mig och att jag får så mycket positiv respons av både bloggläsare och människor jag möter. 

Tack jag och tack alla andra! 

  
 

14 reaktioner på ”164. Beslut

  1. Tack själv för alla fina bilder och all härlig läsning. Allt du skriver som beröm av dig själv är så sant och helt fantastiskt – att du klarar det så bra ! Hoppas resten av vandringen blir lika bra för dig.

    Gilla

  2. Ja respekt! Många av oss drömmer om detta. Har ”vandrat” över världshaven i mer än 20 års tid, men det är inget annat än skogen och vildmarken som lyckats ge mig den ron jag känner jag behöver. Idag är det familj och jobb som upptager hela tillvaron, något mer än helgutflykter blir det sällan. Har skaffat mig ett UL enmanstält som får ses som någon desperat förhoppning om att i alla fall få komma ut på någon veckolång tur framledes.

    Liked by 1 person

  3. Kollar ett par gånger om dagen efter dina uppdateringar och följer med spänning. Att veta att du faktiskt är där ute och knatat hela den vägen som du gjort är bättre än vilken tv serie som helst. Du ger inspiration och vi gör vad vi kan för att inspirera tilbaka. Det är två veckor tills jag ska gå kungsleden och lite tack vare dig har jag ett helt annat fokus och en annan inställning till denna turen än tidigare. Säg till om du vill ha något lämnat i Nikkaloukta eller Abisko, ska ju ändå dit:)

    Gilla

      • Jag Har nog växlat upp kan man säga. Ännu mer tid åt vandrandet och Istället för att se min familjevandring mellan ovanstående, som det största jag tränar för under året, planerar jag numera för längre vandringar. Från att ha suttit och lekt med tanken och fantiserat om månader ute på fjällen har jag nu börjat planera för grövlesjön till treriksröset nästa år. Blir så peppad av det du skriver och framför allt dina bilder att jag har helt enkelt bestämt mig för att göra något liknande som dig. Eventuellt gröna bandet. Som jag sagt tidigare, helt ovärderlig inspiration!

        Gilla

      • Åh, vad roligt! Jag tror det är viktigt att då och då ta en paus från livet och ge sig själv lite perspektiv. Man måste ju inte just vandra, men vandra är en bra grej. Akta dig för vägarna mot Gäddede! 🙂

        Gilla

  4. har tänkt på dig många dagar, när jag klippt gräset, nu går han och går han…när jag lagat mat, nu kanske han har 2 tim lunch, när vi nästan regnat och blåst bort, nu vandrar han…men även när jag själv varit ute i skog och mark, några dagar i Tiveden och en heldags vandring på Soteleden igår, oerhört vackert och kuperat, nu vandrar jag också ;-).

    Gilla

      • Tror alla vi läsare är imponerade och inspirerade av dig Mats.

        Har tänkt på dig flera gånger under del 1 av min egen fjällvandring. Blev så glad när det fanns en massa härlig läsning när jag kom till civilisationen.

        Riktigt bra jobbat och grattis till dina tre första månader!

        Jag knatar söderut från Abisko imorgon mot Salto men antar att du inte hinner dit innan jag sticker.
        Har du tänkt följa Kungsleden hela vägen till Abisko eller blir det nåt annat? Nordkallotten?

        Gilla

      • Tack igen! 🙂

        Ah, jag trodde du hade en senare fjällsemester i år. Är på salto om ca två veckor. Planen, som alltid kan komma ändras på magkänslobeslut och väder är kungsleden till jäkkvik, sedan runda Riebnes och köra oledat några dagar och ansluta igen vid Tjeggelvas och därifrån upp till Kvikkjokk (kanske via Njunjes). Från kvikkjokk till Pårtes topp och Hambergs observatorium (ett projekt jag inte hann med i fjol), vidare på nåt sätt till Tjahkelij, klippan mittemot Skierfe och därifrån ner till båten över till Aktse och därifrån upp till Salto. Beroende på väder och lust kommer jag antingen gå via Sourvadammen eller via Guhkesvagge till Ahkka och runda Akkajaure på Nordkalotten.

        Gilla

  5. Åh coolt med Hambergs!

    Som sagt planerna kan ändras! Vaknade imorse med halsont och feber. Är nu på rehab i Luleå lite mitt emellan. Antingen åker jag ner mot hudik och jobbar ett par veckor till eller så sticker jag uppåt igen jag känner mig pigg på några dagar. Ryggsäcken ligger iaf packad och klar i bagaget 🙂
    Hör av mig när jag kommer iväg så får vi se vart du håller tält 😉

    Gilla

Kommentera

