159. Byråkratisk hydda

Lördag 18/7

Det har småregnat mest hela dagen, men det har varit varmt och vindstilla, rätt bra vandringsväder trots allt. Jag har rört mig en del i prunkande och sommarmogna dalgångar där myggen annars hade regerat. Så länge man kan rasta under tak är det lugnt, idag blev det lunch i en brädkåta och middag i en byråkratisk hydda i Västerbottens län, Lapplands landskap. Det här med län och landskapsgränser med samma namn fast olika dragning gör mig förtvivlad, förmäten, förolämpad, förvirrad.

Fiskare är bra folk! Har fått väldigt mycket fisketips och även beteslås och några drag av människor jag mött. Idag av far och som Urban och Benjamin i Slipsiksstugan.

Min energi tycks för övrigt vara tillbaka!

Jag tänkte här egentligen beklaga mig över Fjällkartans ”vattentåliga” kartor och hävdat Calazos kartors överlägsenhet, men så kom jag att tänka på förr i tiden när allt var i papp. Stackars alla er som fjällvandrade då! Någon läsare som har någon härligt eländig anekdot om fjällkartor i synnerhet eller fjällvandring i allmänhet som trots misären osar ”det var bättre förr”? 

             

 

4 reaktioner på ”159. Byråkratisk hydda

  1. Jag lät alltid plasta in mina kartor. Det gjorde ju dem hållbarare men också mer än dubbelt så tunga!
    Bron funkade att gå över antar jag.
    Yvonne.

    Gilla

Kommentera

