154. Gröna Bandet, vägmysteriet

Torsdag 16/7

Jag har funderat lite på varför så många Gröna bandare går så mycket på vägar mellan Huså och Gäddede, man måste ju inte. Jag har mött en del bandetvandrare nu och läst flertalet bloggar. Ingen av dem har tyckt om att gå så mycket väg, alla vill slippa väg, några får skador när de går väg. Varför går då alla så mycket väg när man inte måste? Jag har en teori!

Den förste officielle vandraren av Gröna bandet heter Lars Wessel, han gick 2011, all respekt till honom! Varför han inte valde en norsk rutt kan jag bara spekulera i; kanske hade han ont om tid (han startade söderifrån rätt sent i juli), kanske var det viktigt för honom att gå i Sverige, kanske var reglerna otydliga och han trodde man var tvungen att gå i Sverige eller så sneglade han kanske på Rune Larsson, legenden som gick svenska fjällkedjan nästan 40 år före alla andra. Kanske finns svaret i Lars blogg, jag har inte letat.

Två år senare gick nio stycken Gröna bandet varav två killar bloggade under namnet LeTrek. De planerade sin rutt mångt och mycket efter Lars Wessel och sammanställde sedan sin vandring på ett utomordentligt överskådligt och hjälpsamt sätt, all heder till dem och tack för det!

Nu verkar det som de flesta utgår från LeTreks blogg när de planerar sin tur, det blir ju enklast så. Jag var själv där och nosade och bävade inför vägkapitlet. Nu tog jag ett spontant beslut att gå in i Norge istället vilket jag är väldigt glad för. 

Nu hittade jag ingen rutt jag kan rekommendera, men jag hade det äventyrligt, fint och jag fick se saker och gå där inte många andra gått och glott, och framförallt, jag slapp gå på vägar i en dryg vecka!

Skulle någon framtida vandrare av Gröna bandet läsa det här som vill slippa väg – kolla in Norge! Hade jag gjort om det här skulle jag antingen letat rutt via östra Skäckerfjällen i Sverige och in i Norge via Lierne nationalpark för att ta mig till Gäddede, alternativt gått en längre stugtur in i Norge från Storlien ända upp till Hemavan. Kolla in ut.no.

Våga testa nya vägar! Våga Norge! Våga vägra väg! 

 

4 reaktioner på ”154. Gröna Bandet, vägmysteriet

  1. Det finns massor av fjäll i Sverige oxå väster om alla vägar som gröna bandarna går. Men det finns inga leder. Jag är rätt övertygad att det är därför alla går väg.

    Gilla

      • Så kanske det är. Men det tar nog för lång tid att ta den vägen. Dessutom oledat. Så gott som alla gröna bandarna går ju genom Norge från abisko för där finns en led.

        Gilla

      • Det finns ju norska leder. Jag har mest en känsla av att många inte undersöker andra möjligheter än de rutter andra har lagt upp, det är lite kontentan av inlägget. Ingen verkar ju gilla vägarna hursomhelst.

        Liked by 1 person

Kommentera

