148. Campinglivet

Tjaa, ni vet hur det är… Man vaknar i sitt tält, loggar på wifi-nätet och kollar mail och sociala medier, man tar sig ut och går på vattenklosetten bara några meter från tältplatsen, sedan en liten promenad till ICA för att köpa en hink turkisk yoghurt som man trycker i sig hela med crunchmüsli, banan och honung medan man planerar rutten mot Hemavan, man pratar lite med loppisdamen på campingen och får veta en hel massa om Gäddede, går sedan in och försöker laga campingens kaffeautomat fast misslyckas och sätter sig istället och bloggar med en kopp bryggkaffe för att till slut beställa ett par nya skor. Aaaah, campinglivet!  

Gäddede alltså. En gång bodde här 3000 invånare, idag 400. Här finns två ålderdomshem och när de gamla flyttar dit köper norrmännen deras hus som billiga fritidshus, avfolkningen är påtaglig. ICA Nära omsätter 66 miljoner kronor årligen vilket är mest i hela Sverige om man ser till krona per capita. Som vanligt, norrmän handlar läsk och cigg.

Människor här är väldigt trevliga och på campingen VIP:ar de långvandrare på ett synnerligen bra sätt!  

Sightseeing.
      
Farligplutt, den paradoxala myren
   

7 reaktioner på ”148. Campinglivet

  1. Skit, jag har läst färdigt alla inlägg. Vad gör jag nu? Letar rätt på ”farligpluttmyren” kanske. 🙂 Ingen träff på hitta.se men däremot på Gäddede. Sen letade jag rätt på en strand med samma form som på bilden, zoomade in och vips så framträdde myren. Internet är fantastiskt!
    WGS84 DD (lat, long)
    64.64167, 14.02156
    (Jaha och vad gör jag nu då?…)

    Liked by 2 people

  2. Två saker. Jag är glad som fan över att se att du har en karta. Det här kompassgåendet – fränt men lite enbent, känns tryggt med karta. Nya skor – igen? Om jag minns saken rätt var det väl senast i metropolen Kopparberg som du tog emot nya dosor. Har dom gått sönder?

    Gilla

    • 🙂
      Jag har haft karta, men inte en riktig fjällkarta… Håller på med ett blogginlägg om säkerhetstänk på fjället. Jag vet att jag inte är en förebild. Jag gillar egentligen kartor, i lappland i fjol hade jag en calazokarta nedtryckt i fickan varje dag, men Norgebeslutet kom rätt spontant och jag hittade inga kartor i Storlien.

      Ja, stämmer, Kopparberg. Sulorna är nedslitna och det blir halt. Löparskor är sköna och ger inga fotproblem, men har i regel mjukt gummi undertill som nöts fort.

      Gilla

Kommentera

