142. Per & Anne-Sofie

Onsdag 8/7

Per och Anne-Sofie i Strådalen hälsar.

Efter två helt folktomma dagar i Norge var mitt första människomöte oväntat gästfria. 

Bara 100 meter från svenska gränsen med fin utsikt mot Skäckerfjällen bodde Per och Anne-Sofie. De bjöd på kaffe, mackor, körsbär, jordgubbar, godis, chips och de skickade med mig äpplen, en limpa bröd och en karta. Tack! 

Jag fick bland annat veta att de hade en inneboende tornfalk i ladan som heter Tony, att de skulle bygga en takterrass med panoramafönster mot fjällen när de vann på Vikinglotto, att lo på norska heter gaupe och att någon kontrollerar den svensk-norska gränsen varje år så stenrösena står kvar och är ackurat. På det där sista undrar jag vem och varför? 

 

6 reaktioner på ”142. Per & Anne-Sofie

  1. Härligt att vara tillbaka och läsa dina inlägg. Kommer nu från Lofoten efter 1v i tält m kajakpaddling och vandring. Eftersom jag bara har en ”ringtelefon” sitter jag nu och sträckläser. Helt underbart! Fick i Norge lära mig att äta smörgås m brunost och syltetöj(med reservation för stavningen)alltså hallonsylt på. Annorlunda gott.
    Din beskrivning av att vilja ha bergen i ditt liv var super, min styvfar tog upp oss till Härjedalen och sedan var jag fast. En otrolig frihetskänsla finns där!

    Fortsatt lycka!

    Gilla

Kommentera

