141. Hemkärt

Onsdag 8/7

Sådärja, sov 11 timmar nonstop. Behövde nog det efter två fladdernätter och rätt långa dagsetapper. 

Men var är myggen? Sov vid en myr nära en sjö. När jag vaknade var det varmt och vindstilla, som gjort för myggparad i mitt nylle, men icke. Och var är regnet? Man ska nog betona ”lek” i väderleksrapport lite tydligare. 

Leden tog mig ut på en väg i en timme, sedan in i ett jättelikt, lagomvått myrlandskap där får går och betar fritt. Oväntat! Myrdragningen kan förklara varför norrmän till fjälls alltid har (knä)höga kängor. 

Jag tog ändå sikte på svenska gränsen – så hemkärt – och tog mig in i Skäckerfjällen västerifrån. Följer Strådalsälven norrut längs en till-och-från-upptrampad stig. Planen är att runda Sjön Torrön och sedan rakt mot Gäddede.

Inatt tältning vid älva! Och det var här myggen höll till, tjaba!

     

  
  

Ett härligt myrlandskap

  

  

  

  

Jag har svårt att föreställa mig Björne bajsa så här mycket, men jag hittade faktiskt spår av pepparkaka.
 

3 reaktioner på ”141. Hemkärt

  1. Har saknat dina inlägg 🙂 Så fint att följa din resa, den berör verkligen och inspirerar – iaf mig. Och bara en sån sak att använda ordet ”oväntat” åt att leden var dragen genom ett myrlandskap, en annan hade nog svurit en och två ggr. Tänkvärt.

    Gilla

Kommentera

