130. Älv

Om det är något jag är försiktig med när jag är ute såhär på egen hand så är det att vada. 

Från Helags gick jag igår fel väg och kom nästan halvvägs till Gåsenstugan. Jag tog då raka kliv över fjället åt rätt håll tills jag kom till den stora älven jag hade låtit bli att se på kartan. Den var blöt. Och djup. Och ganska strid. Efter några timmars letande och två kalla, avbrutna vadförsök hittade jag en bred passage med lugnt vatten. Det gick nästan upp till höften som djupast – uppfriskande! Slog läger invid leden först efter midnatt. 

Fullmånen vandrade som en horisontal halva längs med bergskammen på Helagsmassivet. Rätt najs!

Idag tog jag sikte på Sylmassivet och gick offtrack på hög höjd och vidare ner till Sylarnas fjällstation. Mycket snö med många genomtramp. Tänkte tanken att gå upp på Syltoppen, men jag visste inte om det gick söderifrån så jag lät bli. Riskanalys är något jag blivit ganska bra på efter en del dumdristighter i fjällen i fjol. 

Dagens häftigaste upplevelse var annars att få se ett enormt stenblock rasa ner från berget Herrklumpen medan jag gick nedanför. 

Det var ett tag sedan jag eldade nu. Jag saknar att elda. image image image image image

image
Sylarna

8 reaktioner på ”130. Älv

  1. Berg är i ständig omformning, du kom i rätt ögonblick för att se den stenens ras. Vårflödena kommer att göra många vad djupa och strida. go tur!

    Gilla

Kommentera

