129. Fjällräv!

Torsdag 3/6

Jag såg fjällräv imorse! Visserligen bara en halv sekund och det liknade mer ett grått suddigt streck med svans än en räv, men det var på tre meters håll när jag råkade gå rakt på deras gryt. Jag gömde mig som en snuskgubbe vid en nudiststrand bakom några stenar i över en timme och väntade på att hen skulle komma upp igen, men icke! Ändå coolt!

Inatt vaknade jag för första gången av att det var varmt. Har sovit i min fleecetröja varenda natt sedan jag startade, men inatt fick jag ta av mig den. Sommarvärme etc. Jag började dagen idag med ett morgondopp nedanför Helags fot.

Nu har jag suttit av några timmar på Helags fjällstation och ätit och surfat och pratat. Det finns nästan alltid något att äta, något att surfa på och någon att prata med.

image
Där är jag ju!
image
The original fjällhipster
image
Snuskgubbevyn
image
Komsikomsi
image
Predikstolen

7 reaktioner på ”129. Fjällräv!

  1. Stort att se fjällräv!

    Trakterna runt Helags, eller egentligen området Tännäs-Skars-Sylarna-Ljungdalen-Ramundberget är nästan som hemmamarker för mig. jag har dock aldrig haft förmånen att se någon fjällräv. Min blivande (och numera varande) hustru tillbringade sin första fjällvandringsnatt vid Klinken i slutet på 80-talet och sedan dess tillbringar vi 8-15 dagar ute på fjället varje år, dock inte nödvändigtvis i Jämtlandsfjällen.

    Hade tänkt gå ut och leta på dig någonstans söder om Helags den gångna veckan men behövde åka hem från Ljungdalen på grund av akuta familjeangelägenheter. Bra fiske dock de dagar vi nu fick på plats.

    Ha det bra i värmen, må dina steg vara väl avvägda och tillräckligt långa och din blick klar och placerad bestämt mot målet.

    (När det gäller vägval Norge är väl inte det något problem ur ett ”Gröna bandet”-perspektiv, statuterna säger väl bara att passage ska ske igenom eller väster om Åre och ett antal andra platser. Om jag tolkar reglerna rätt finns det inget som hindrar att man direkt efter startpunkten piper över till Norge, går i Norge h e l a sträckan och sedan slinker tillbaka över kölen lagom till målgång. I reglerna nämn för övrigt inte ens länderna utan man anger bara ”fjällkedjan”)

    Gilla

    • Där är du ju! Jag gick igår och undrade var du tagit vägen!

      Ja, kul, med räven, men synd att jag inte fick en ordentlig titt. HR du sett myskoxar i området? Min tyske långvandrarvän Bernhard stötte på dem häromdagen.

      Gröna bandets regler kan kvitta, jag är ju ändå inte. nmäld. Det som naggar lite, lite är ju att set inte blir en ren Sverigevandring, men det kan kvitta, det är ju bara en tramsig principfråga.

      Gilla

Kommentera

