128. Vadvad

Onsdag 2/6

Fick en fin utesittarmorgon och en lättvandrad dag med några vadvad. Stannade till och lunchade i ett vindskydd och fikade i Fältjägarstugan. Precis när jag klev innanför dörren under båda dessa tak kom regnet. Jag har vädertur!

På väg mot Helags Fjällstation fick jag ett insidertips om var det finns mycket fjällräv och jag lämnade leden för några timmar. Jag såg ingen räv, men jag hoppas de fick se mig så någon av oss fick en upplevelse. Däremot dök en närgången fjällabb (tror jag) någon meter över huvudet några gånger. ”Jag är inte rädd för dig”, röt jag och ljög jag på samma gång medan jag viftade tafatt med käppen.

Boxade upp tältet nedanför Helagsbergets fot, fint värre!

I fjällen träffar man många människor, bland annat Jakob som testar vandra ensam i kontrast till det ”sociala monster” han annars är; Nils-Erik, en äldre herre som vandrar Gröna bandet på egen hand; ett schwieziskt par med långvandring som livsstil; en lingvistik- och sjuksköterskestudent; skidåkare som testar vandring; glad Helagspersonal på löptur och stugvärdar.

Och så en vänlig uppmaning till de som gömmer skräp under stenar: är du dum i hela huvudet har du inte på fjället att göra!!

image
Kvällssällskap: Jakob
image

image

image
Nils-erik, gröna bandet
image

image

image
Vadvad

image
Skräp
image
Lejonkungenungen var INTE såhär tung!

image
Helagsfjället
13 reaktioner på ”128. Vadvad

  1. Jag håller helt med om skräpets tidigare ägare samt önskar utvidga området för din besvärjelse till de mer sydliga delarna av sverige också.
    Du passar för övrigt bra som lejonkung nu när du låtit manen växa ut. Ibland krävs det ett grodperspektiv för att få fram lejonet i sig.

    Gilla

    • Den krokiga björken……..någon lärde mig att de kallas saxofonbjörk.
      Skall bli så p.g.a. snön.
      Härliga vyer Du nu kommer till, nu börjar det likna fjällen på riktigt eller hur?
      Fortsatt trevlig tur!
      Yvonne.

      Gilla

    • Ja, sant. Fast jag kan ha lite mer överseende med ogömt skräp, man KAN ju ha tappat det. Jag hittade två chokladpapper under stenar mitt på leden igår och en jordnötspåse nära min tältplats.

      Fast jag gestaltar ju apan från filmaffischen… 🙂

      Gilla

  2. Aaa det var det där som var vadvad. Mitt andra alternativ var att du slagit vad om din vad med några personer under dagen… Om vad förtäljde dock inte mitt alternativ.

    Liked by 1 person

    • Vad man lär sig av denna blogg. Saxofonbjörk!
      Ser härligt ut, skönt med lite öppnare vyer kan jag tro.

      Ditt resonemang kring Norge har inspirerat mig till att skippa Salto i år! Känns mycket märkligt. Men du har rätt, man ska göra det som känns rätt och inte det som är rutin- eller regelmässigt korrekt.

      Gilla

  3. Haha mycket svåra kval! Svårt få ihop årets vandring där abiskoalperna är ett mål och kebne runt med en kompis ett annat.
    När kommer du va i krokarna?

    Gilla

    • Det är ju svårt att veta, speciellt nu när jag har en helt oplanerad omväg in i norge. Men salto i mitten av augusti kanske, ge eller ta en vecka. Vore kul att ses!

      Gilla

      • Ja verkligen! Jag får väl köra inlandsvägen hem och möta dig.

        Blir spännande med Norge, vilken sträckning ska du ta?

        Gilla

      • Grejen är att jag har varit på stf-nät (du vet, snabbt och pålitligt – not!) ett bra tag och ut.no vill inte ladda kartorna så jag har bara en avfotad karta från entrén på Sylarna som sträcker sig typ 2 mil upp i Norge. Därefter är det okänd mark. Så ja, spännande!

        Gilla

Kommentera

