118. Gränshandel

Det här kommer kanske låta skrytsamt, men vad som avgör hur långt jag går om dagarna är sällan fysiska begränsningar, utan jag blir mentalt uttråkad av att göra en och samma sak under 8-10 timmar på en dag (lite ungefär exakt som att jobba heltid). I regel går jag först 2-4 timmar med någon eller några kortare pauser, sedan tar jag en långpaus med käk på minst två timmar innan jag fortsätter 2-3 timmar till. Det känns lagom för mig och jag blir inte less på gåendet. 

Igår kväll kom jag ikapp Långvandrar-Bernhard igen och valde att dela övernattningskoja med honom vid (min andra) Bosjön. Jag snarkade hela natten, konstaterade en orimligt positiv och fascinerad Bernhard. 

Jag har haft lite halvdana gratiskartor att navigera efter och har tummat mig till att jag kommer nå Grövelsjöns Fjällstation imorgon torsdag, en helpension och långvila där har hägrat. Bernhard hade bättre koll på alla avstånd och jag fick veta imorse att det var 56 kilometer kvar. Jag hade räknat med kortare. För att komma fram till lunchen imorgon har jag idag gått ganska prick ett marathon, med två långpauser. Nu tältning och eld vid Nävervallens vindskydd efter en förmiddagsduggig dag.

I Flötningen (jo, samhället heter så) fanns en gränshandel med läsk och cigg till norrmännen, och mat och godis till vandrare.

Bloggredaktionen frågar:
Varför dricker norrmän så mycket läsk? 

Efter Flötningen tappade Kungsleden gnistan lite. Först en massa grusväg, sedan genom ett ospångad mosse och så en massa grusväg igen. Söder om Flötningen verkar länsstyrelsen till och med ha varit stolta över sin led, icke här. Som jag fattat det fanns det från början en sydlig och en nordlig del av Södra Kungsleden, en oinspirerad sammankoppling kanske var lösningen. 

Spång på gång
      
Jättekrystad slogan. Nytt förslag: ”Nu har du gått över gränsen!”
  
Flötningens fotbollsplan. 4-real!
   

En reaktion på ”118. Gränshandel

Kommentera

