116. Bernhard

Bernhard från Tyskland hälsar.

Förlåt alla tyskar som eventuellt läser den här bloggen, men ganska ofta är ni bra tråkiga att möta ute i naturen. Om det bara är engelskaförbistring eller ett allmänt ointresse att konversera vet jag inte, men ofta blir det en torftig envägskommunikation. Bernhard är med råge undantagen detta.

Bernhard hade liksom jag sagt upp sig från sitt jobb och gett sig ut på långvandring. Han startade i Stockholm i början av maj och målet var att vara ute i 100 dagar och var liksom jag själv ungefär halvvägs. Vi pratade om tankar man har, att se naturen och om regn. Berhard upplever att det varit väldigt regnigt sedan han började gå, medan jag tycker tvärtom. Bernhard tror det handlar om ett state of mind, att jag har en annan inställning, medan jag kallar det ren tur. Jag har trots allt inte använt regnjackan mer än 4-5 gånger. 

Vi sa att vi ska försöka ses när våra vandringar är avklarade för att se hur allt blev i det stora efteråtet. 

Tjugo minuter efter att Bernhard lämnat raststugan kom ett av de värsta skyfallen jag sett på min vandring. Själv satt jag kvar och drack kaffe.  

 

13 reaktioner på ”116. Bernhard

  1. Hej! Läste nånstans på nätet om en kille som ska springa längs hela svenska fjällkedjan i höst. Men då är du väl redan hemma. Helt uppenbart är du inte helt ensam med ditt upptåg.Det drar i mig, men man sitter fast i alldeles för mycket, tyvärr. Har du läst ”The lost cyclist”? Ganska lik dig, men han cyklar. Överallt.
    Hälsningar, Göran Sollenberg

    Gilla

  2. Och jag som precis tipsat en trevlig tyska om din lika trevliga blogg. En av de platser hon funderade på att vandra på var just Fulufjället som du precis har passerat. Är det nåt att se för en bevandrad tyska tror du?

    Gilla

    • Ajdå. Men jag skrev ”ganska ofta”. Undantagen segrar alltid! 🙂

      Det är fint och oväntat stort här och jag tror inte det är så mycket folk i stugorna. Lätt att tälta och relativt billiga stugor i nationalparken. Men vill man ha dramatiska berg a la lappland är det fel ställe att åka till.

      Gilla

      • Hm, jag handlade ju i de större samhällena. Men det trevliga hippiegänget på Tivedstorp hade lite Real turmat till salu när jag var där. Det finns ett värdshus med lunch i Mogetorp. Kan tänka mig att det finns fler sommaröppna ställen nu när folk är lediga.

        Gilla

  3. Hej. You have met my husband Bernhard yesterday. He told me about you.
    Thank you for taking a photo of him, so I can see whole of him, not only his face from his selfies.
    He is so thin!!! When he left Germany 7 weeks ago he didn’t look like this.
    I wish you good luck on your tour.

    Anja from Germany

    Gilla

  4. Hi Mats. It was really nice meeting you. I think, I could learn a lot of you about your ease to overcome obstacles. Have a good and continued walk. And remember: We will see us in Lappland. Thanks again for the challenge-list you gave me! We will see, if I can manage this. Bernhard from Germany

    Liked by 1 person

Kommentera

