114. Tid

Idag för exakt två månader började jag traska. Jag var ung och fräsch, knappt 35 fyllda, med spänst i benen och aptit på livet. Det mesta är sig likt. 

Två månader är en ganska lång tidsrymd trots allt.  

När jag nu ser tillbaka på tiden jag varit ute och vandrat känns upplevelserna ihopklumpade till en enda dåtid. Jag har liksom inga referenspunkter i tiden som man ofta har annars. Jag har knutit minnena till platser och inte till kalendern. Jag vet sällan vilken dag eller datum det är. Det känns bra så. Jag måste verkligen tänka efter eller kolla i bloggen för att svara på när jag var i Laxå eller när jag såg vildsvinsungarna eller när jag sov i jakttornet. Ofta refererar jag till dåtiden som ”för några veckor sedan” när jag pratar med människor.

Jag upplever att själva här-och-nu-tiden går väldigt snabbt när jag som nu ständigt upplever nya grejer, medan tillbakablickstiden känns som en evighet. Det är bra, livet känns längre så. När jag tidigare har haft heltidsjobb och levt i en ganska tråkig och rutinartad värld har det varit tvärtom. Jag har ofta tittat på klockan och tyckt nu-tiden gått långsamt, men vid varje årsskifte har jag förfärats över att ett helt år till har passerat och att jag inte gjort ett skit. Retrospektiv tidskomprimering, om man vill låta smart. Så vill jag inte ha det igen.  

”Bara?” ”Bara, sa jag!!!” (OBS! Bilden har ingenting med texten att göra.)
12 reaktioner på ”114. Tid

  1. Så är det med ständigt nya intryck och fysiskt trött, njuter man nuet och då blir en massa. Framåt är vägen. Go tur du har bara resten kvar!

    Liked by 1 person

  2. Under de två månader du spenderat på apostlahästarna har du funderat över –
    – om du kommer göra fler expeditioner och isånna fall var?
    – hur du kommer förändra ditt liv när du är klar med din nuvarande vandring?

    Beskriv gärna hur du resonerar och tänker. Det är intressant att veta hur ett sådant val du gjort påverkar dig framåt i tiden.

    Gilla

    • Kul frågor, jag behöver nog lite mer tid för att ge ett mer utförligt svar, men kortfattat: nej, inget nytt äventyr är planerat. Jag är ingen ”sån” äventyrare som ska längre, hårdare och värre. Nästa äventyr blir att hitta ett hem och en tillvaro att trivas i. Men någon gång vill jag ta en månad i Alaskas vildmark.

      På andra frågan finns nog en del svar i inlägget Varför, del 2. Hitta ett billigare hem där jag inte måste jobba heltid så jag kan ge mig själv mer frihet

      Gilla

  3. När det kommer till det där ganska tråkiga och rutinartade livet insåg jag för något år sedan att det inte är något för mig. Jag jobbar som frilans och väljer min egen arbetstid. Det är mycket kväll och helg tyvärr men det ger mig lediga vardagar och tid till att faktiskt välja att inte jobba. Många förstår inte hur jag kan leva under sån orutin med konstiga arbetstider. Och jag förstår inte hur de kan leva i sån inrutad och tråkig värld. Ofta uppstår en lite krystad tystnad med de jag möter men jag tycker att det är väldigt viktigt att inse att alla är olika med olika ”krav” på livet. Det blev ett långt inlägg men din resa och dina blogginlägg sätter igång tankebanor hos mig som jag tidigare tryckt undan. Jag gillar att jag ger dom frihet att komma fram. Vandra lugnt! Du inspirerar!

    Gilla

    • Vad roligt att jag påverkar! 🙂 Ja, det funkar ju olika för alla, men det skadar nog inte att testa att variera sig ibland. Jag gillar att ha rutiner, men de får inte vara för statiska. När man är ute såhär är ju mat och sömn de enda viktiga grejerna varje dag. Hittills har jag inte haft någon som helst ordning på dygnsrytm och vad, när och hur jag äter, det blir som det blir. Jag tänker att ju mer fri man blir desto mindre behov av rutiner har man. Jobbar man samma tider varje dag är nog rutinbehovet större.

      Gilla

      • Jo, men det stämmer nog. Ju mer fri man är ju mindre rutiner behövs nog. Och det blir galet mycket lättare om man bara har sig själv att tänka på. Då finns ju möjligheten att faktiskt rucka enormt mycket i de där ibland så förödande rutinerna. De kontorsfolk som jag jobbat med då jag i perioder jobbat kontorstid har enormt (för mig) inrutat liv med jobb, lunch, träning, jobb, dagishämtning etc och en del av mig förstår logistiken i det. En annan del av mig blir galen av att allt verkar så inrutat. Men vi är alla olika. Jag varierar mig väldigt mycket både i jobb med tre olika uppdragsgivare, arbetstider, ledighet, sömn, mat och träning. Funkat bra hittills. Men så har jag å andra sidan inte kids än… Men jag kan inte låta bli att tänka på att fler skulle våga ge upp det där inrutade livet för att leva lite. Åka på en långresa, vandra, vad som helst som funkar och känns bra för dom. Även med kidsen. När/om jag får kids har jag lovat mig själv att våga fortsätta vara spontan i resor och vandringsprojekt. Projekten bör anpassas efter kidsen såklart men här handlar det mer om att våga ge sig ut tror jag. Missar föresten Saltolouktas musikfestival som du tipsade om. Kommer upp dit en dag försent. Men jag kan redan nu med säkerhet säga att det inte är sista gången jag sätter mina fötter på Kungsleden 😉

        Liked by 1 person

  4. innehållet i tiden är helt och hållet något man prioriterar..
    gör val, jag försöker göra medvetna val, inta bara dras med i ekkorrhjulet, ”duktig flicka” syndromet
    Många människor skulle kunna pröva på att säga ” jag vill inte” när de säger” jag hinner inte”
    Ofta är det ”vill inte” som borde gälla om man frågar sitt hjärta
    men vi skall vara så sociala, artiga, ”svenska” ursäkta, så vi tar inte hjärteställning …;-)
    Jag tillhör de lite äldre som läser din blogg, mitt barn har precis flyttat hemifrån och jag är på väg in i ett nytt skede i livet. Har varit lite wild and cracy haha nu i vår och varit ledig fredagar i maj juni och HUNNIT MED våren, Livskvalitet!!
    Funderar på att släppa mer av ”det trygga” och försöka bli lite mer fri men inte helt lätt….
    minska sina kostnader är ju en mycket bra början..i den mån det gå.
    I aug åker jag till Canada och Alaska…nej! inte ”Skriet från vildmarken” lite mer ordnat men ska bli mer än spännande.
    Med hopp om allt bra längs med leden!

    Liked by 1 person

Kommentera

