113. Vattenfall

Saker som är stora är tuffa. Saker som är stora, höga och låter är ännu tuffare. Därför är Njupeskärs vattenfall jättetufft. Sveriges högsta, 93 meter varav 70 meter fritt fall.  

Jag kunde inte låta bli att gå fram till nedslagsplatsen, fast det kostade mig allt som var torrt. Lätt värt det! Jag kan tänka mig att det blir ännu mer vatten den kommande tiden när all snö smälter.

Liksom äpplet till trädet höll jag mig rätt nära vattenfallet för tältning på fjället strax ovanför. Brukar det inte alltid blåsa och ha sig i fjällen? Så minns jag det. Inte här. Fick ännu en fin kväll, kunde sitta ute till midnatt.  

Vattenfallos
  

  

Förlåt mina höjdrädda vänner.
   

    

Jag vet att solnedgångar är töntiga att fota, men kolla ändå!
   

5 reaktioner på ”113. Vattenfall

  1. Både 93 0ch 70 meter är högre än vattentornet i Örebro inkl antenn, helt klart godkänt som Jättetufft. I örebro mäts alla höjder i antal svampar, som vattentornet kallas. Jag antar att man måste vara bra härdad för att kunna duscha där under, även om viljan alltid finns. Högsta fallet hos mig är Skinnarsågsfallet vilket bara är fjuttiga 7 meter eller 0.1 svampar högt.
    Grattis till det fina vädret, det gör tillvaron i fjällen väldigt njutbar. Grattis även till att ha överlevt 35 år utan att ha tappat gnistan och nyfikenheten, inte alla förunnat.

    Gilla

    • Nej, inte så farligt med snö, men mycket för säsongen. På fjället är det bara snö på nordsluttningar och där snön drevat sig. Nedanför fallet var en stor isklump. Men kallt var det inte, har haft några sv mina finaste dagar runt Fulufjället.

      Gilla

Kommentera

