112. Kompass

Födelsedag i Fulufjällets nationalpark är inte fy skam. Det är fint här, stort och öppet och variationsrikt. Jag har fått göra mina första riktiga vad, uppfriskande för både fot och själ!

Igår lämnade jag leden och gav mig rakt ut över fjället i nordlig riktning, för en så kallad genväg. Efter nästan två timmar med full tillit till kompassen började jag jämföra de rätt diffusa topparna runtom mig med kartan och fick det inte att stämma. Jag var för långt österut. 

Min kompass är som den där äldre kollegan som borde ha gått i pension för flera år sedan, men fortsätter jobba fast han knappt behövs. Han är långsam och lite velig, kanske finns där till och med tendenser till senilitet, men han vet ändå alltid bäst och vägrar lyssna på sina yngre kollegor.  

Jag jämförde min Silva-kompass från 70-talet med den i min iPhone. De skiljde sig en 30 grader eller så. Dags att skaffa ny, yngst vinner. 

Jag tältade mitt uppe på fjället en sisådär 900 meter över havet. Det var nästan vindstilla och helt tyst förutom några lavskrikor. Dessutom insektsfritt. Solen gick ner magnifikt i norr, det är ju sommarsolstånd nu. Framöver kommer dagarna bli allt slakare, det är ändå synd, kvällspromenader är ju så trevligt. 

Mot vattenfallet!! 

          

Det kan väl ändå inte vara… Lapporten!? Nej, det kan det inte gärna vara
        
Har aldrig förr sett såhär mycket Ghostbustersgröna stenar.
    
Mö snö
   

13 reaktioner på ”112. Kompass

  1. Grattis!

    Låter som du trivs alldeles utmärkt. Själv befinner jag i nivå med Vättern. Är i Karlsborg och mår fint. Har gått lite mer än en fjärdedel av vandringen.

    Ha det bra!
    Vätternvandrarn

    Gilla

  2. Grattis på födelsedagen!
    Ser fram emot den dagen du traskar förbi Kvikkjokk i sommar. Förhoppningsvis kan jag haka på någon dag då. Skägget börjar bli mäktigt! Keep it going!

    Gilla

  3. min gamla kompass har också betett sig konstigt ibland den senaste tiden men jag ha tänkt att vi säkert är påverkade av någon magnetism.. typ starkströmsledningar, i bilen..
    och så har jag oftast vetat var vi är…men för moralen som sagt var
    men borde kanske välja något nyare sätt.
    gillar dock att lägga kompassriktning, känns som ett visst friluftshantverk 😉

    Gilla

Kommentera

