108. Vasaloppsgnäll

Okej, jag gnäller inte ofta, jag har inte så mycket att gnälla på, så här kostar jag på mig ett gnällinlägg. 

Vasaloppet och jag blev aldrig vänner. Första halvan var bred, tråkig grusväg. Känslan av att vara i skogen var liten. Jag saknade utmaningar och det var inte tillräckligt fint för att väga upp det tråkiga. Strax innan Mångsbodarna kom det lite stigar, men de flesta gick genom unga tallplantage och hyggen som mest kändes sorgliga. Från där jag inatt övernattade14 km från Sälen såg det ut att åter vara grusväg. Jag tänkte att jag kunde pinna på raskt och komma till Sälen till lunch idag. Men då ändrade leden karaktär helt med rotiga, steniga, backiga och blöta stigar. I vanliga fall älskar jag att gå så, men nu var jag så inställd på att snabbt ta mig till Sälen att det blev motsatt effekt. 

Nu är jag i Sälen och inser att jag inte borde gått hit. Jag borde fortsatt anslutningsleden från Berga by till Högfjällshotellet där Södra Kungsleden börjar.

Det har dessutom regnat lätt, lätt idag att man utan regnjacka blir blöt och med för varm.

Och slogbodar! Jag trodde definitionen av en slogbod var ett vindskydd i vilket man kunde övernatta. Inte på Vasaloppsleden. Här var det bänkar, bord och jordgolv som gällde.

Men! Så fick jag syn på Sälenfjällens snöfläckiga toppar i regndiset och allt kändes genast lite bättre. Här börjar fjällkedjan. Här ändrar vandringen karaktär. Jag har längtat. 

Fuck you!
  
Förrgårnattens tältning i Evertsberg
     
Jag har inget emot en god vers eller finurlig limerick, och jag har verkligen inte höga förväntningar på toa-poesi, men den här som jag hittade på dasset vid Tennängsstugan har inget existensberättigande. De.t är inte en limerick, fast man kan tro att han – för jag är rätt säker på att det är en han – har försökt skriva en. Den saknar versmått och rytm och vad vill den egentligen säga? Varför ska hon skynda när vandrarna kommer? Är de dåliga i magen eller tänker de förgripa sig på den stackars flickan från Mariefred? Att vår diktare inte bara har skrivit denna smörja, utan också plockat fram sin glödpenna, letat fram en brädbit och lagt tid på att föreviga den på detta sätt är provocerande! Han borde ställas inför en Idol-jury, han har fått alldeles för mycket oförtjänt beröm av sin mamma och fru för sin skrivkonst.
            
Slogbod? Vindskydd? Va!?
  
Snö! Fjäll!
 

4 reaktioner på ”108. Vasaloppsgnäll

    • Längs södra kungsleden mot Grövelsjön via Fulufjället. Från grövelsjön mot jämtlandsfjällen och därefter klurar jag lite på vilken väg jag ska ta.

      Gilla

Kommentera

