105. Naken

Vad är väl en dag i Mora…?

Rätt bra alltså!

Jag tog en frulle på Kaffestugan, käkade finlunch med efterrätt på Strands och jag träffade bra folk, som alltid. 

I friluftsbutiken Nära fjället jobbade Stefan. Han lät mig ställa av väskan i butiken medan jag gjorde stan. Jag kände mig konstigt naken utan ryggsäcken. Av en händelse skulle Stefan fira midsommar i Grövelsjön och var villig att ta med ett paket med mat till mig att hämta ut på fjällstationen nästa vecka. Snällt!

Vasaloppsledens första (sista!) 20 kilometer är en tråkig bit grusväg för en vandrare. Ett starkt namn gör inte en bra vandringsled!

Mellan Mora och Hökberg har jag mött rätt många. Nästan alla har varit mountainbikers av könet man, alla i 40-årsåldern och alla med snabba solbrillor och kompressionskläder. Hälften säger inte hej, de har för bråttom. Man kan aldrig göra fel om man säger hej, tänker jag, och hejar på alla jag möter.  

I Hökberg fick jag tips från en bybo om en vasaloppsledsavstickarraststuga invid älven 1 kilometer bort. Jag kände för att elda och gick dit. Det visade sig vara ett stycke Siljansled som gick här. Där ser man och där sov jag. 

   

”Tror ni folk fattar att de åker skidor på eget ansvar? Någon kanske tror vi på kommunen har ansvar. Jag tror vi måste sätta upp en skylt om det. Robban, fixar du det?”
      
Världens största adventsljusstake.
     

6 reaktioner på ”105. Naken

  1. Man kan nämna att där ligger fiberoptisk kabel längs hela vasaloppets sträckning.

    Jag har också noterat att cyklister sällan hejar, jag vill nog påstå att när jag som cyklist hejar på cyklist ligger svarsfrekvensen på kanske 30% (jag hejar också jämt). Att heja som gångtrafikant på cyklist tycker jag är bökigare, man delar inte samma element så att säga. Kan nog tycka att de där Memilerna du möter ändå hälsar mycket, relativt sett.

    Gilla

    • Upptäckte nu att det finns gratis vasalopps-wifi i Oxberg!

      Man skulle nog kunna göra en matematisk formel på när och hur man hejar på folk. Det handlar ju om människofrekvens, plats, tid på dygnet, färdmedel och samhörighetskänsla.

      Gilla

  2. Hej! Helt imponerande vandring du gör😃 Jag minns att jag mötte dig mellan Gopshus och Hökberg på mountainbike iförd kompressionskläder och snabba brillor. Men jag han då få ur mig ett hej. Stort lycka till på den långa vandringen /Johan

    Gilla

Kommentera

