101. Skvattram

Jag har de senaste två dagarna känt mig lite tröttare än vanligt. Jag har somnat snabbt och sovit tungt, men ändå inte varit helt utvilad på morgonen och har dessutom haft tics i vänster ögonlock. 

Troliga orsaker till tröttheten:

  • Gräspollenallergi. Har fått lätt rinnande näsa och allergin brukar göra mig trött.
  • Sommarvärme. Efter att ha acklimatiserat mig till kylan i maj blev de senaste dagarnas sommarvärme för mycket för en köldtålig vandrare.
  • Nattmygg. För-föregående natt sov jag i en raststuga och hölls vaken en del av myggen.
  • Knark. Pänti och Stina försökte droga mig med knark i päronjuicen. De samlade visst på vandrare.
  • Skvattram. Fick tipset att använda växten skvattram som ett naturligt myggmedel. Jag gned in hela mig i blommor och blader och fick senare veta att den är giftig och kan ge en narkotisk effekt. Men jag luktade gott!
  • Kombo. En kombination av samtliga punkter ovan. 

Idag känns det bättre när värmen lagt sig och det har småregnat hela förmiddagen. 

Från Kollsjön gick jag igår till det nybyggda vindskyddet Malinbambo som hade kristna undertoner, jag tältade bakom vedskjulet. Nu tar jag ett fikastopp i Siljansfors på väg mot Mora. Siljansleden i Mora kommun fortsätter vara välmarkerad, men Europaledskyltarna har jag inte sett röken av. 

 

Kickin’ it high med skvattram
  
Yttertältsrave
          
Är det här månne ett resultat av siljansmeteoriten?
      
Sveriges mest fantasilöse trädplanterare
 

13 reaktioner på ”101. Skvattram

  1. Trist med allergin, själv lider jag inte av det men väna hustrun har stora problem så här i pollensäsong.

    Lite ”True detective” känsla vid den där slogboden! Du passerar ju igenom något av ett bibelbälte, frikyrkorörelsen är stark i Gagnef och Siljansbygden.

    Något om konstruktionen: Nu verkar eldpallen/eldstaden på den avbildade slogboden ligga utanför det främre taket, på vissa slogbodar kan man konstatera att den ligger under det främre taket.

    Men det är ju vansinne, röker det inte in, fattar inte taket eld?

    Nej.

    Såvida man inte bygger en idioteld och tokeldar är det ingen fara för brand och röken går ut igenom glipan mellan förtaket och taket till själva slogboden. Det snedställda förtaket reflekterar ner värmen in i slogboden. Innan du börjar elda innanför något tak, kolla att den där rökglipan finns.

    Hoppas du tar tillfället i akt och njuter av Mora. På den väg du valt har du ju missat lite grann av vad Dalarna har att erbjuda, att se Siljan från Söderås, möta en kulla med mandelblommens hy på ängarna vid Sjugare by, ta en fika på Frick´s i Rättvik. Jag menar att du missat lite av Erik axel Karlfedt, J-O Wallins och Carl-Larssons Dalarna till förmån för Dan Anderssons. Ta en timme eller två och kompensera detta på Zornmuséet och Zorngården i Mora! Ät lunch på Strand, den sista vettiga (öppna) lunchrestaurangen söder om Grövelsjön och en dusch nere på Moraparken, den ligger ändå på vägen mot Sälen längs Vasaloppsleden.

    Gilla

    • Det stämmer att eldstaden låg framför yttertaket på denna slogbod.

      Vad gäller ordnad turism a la stå-här-titta-där är jag inte så mycket för. Upplevelser ligger i tajmingen och det oväntade för mig. Men njuta ska jag ändå göra mellan mina praktiska göranden!

      Gilla

  2. Hej! Det var jag som tipsade om skvattram. Jag har för mig att de narkotiska effekterna av svattram uppkommer när man använder det i ölbryggning istället för humle. Någon som är bättre insatt än mig kanske kan svara på om skvattram kan ha orsakat din trötthet. Om så är fallet ber jag naturligtvis om ursäkt för min okunskap och de olägenheter jag kan ha skapat för dig.

    Gilla

    • Hej, ingen fara, jag är rätt säker på att det är min pollenallergi. Skvattram på listan var mest på skoj. 🙂 Tack för tipset, det verkar hjälpa lite.

      Gilla

  3. Jag har ju svårt att tänka mig att giftet i Skvattram är så potent att det kan penetrera huden. Men skvattram används ju av giftighetsskälet inte som kryddväxt men väl som myggmedel. Pors är ett annat alternativt myggmedel.

    Gilla

  4. Är sjukt avundsjuk på dig och din vandring.
    Startade själv förra året i Mora med vandring mot Trondheim, men fick bryta pga vädret(ner mot -5 och snö på fjällen över till Norge). Har gjort en 3v vandring från Vadstena till Mora och det du skriver tidigare om att komma ner i lugn och att allt är reflexmässigt med ryggan och staven mm är en oerhörd känsla. Jag hittade din vandingssägen och är som flera, impad av ditt härligt direkta sätt att skriva. Och de härliga bilderna.

    Gilla

    • Åh, tack för beröm! Du verkar ändå ha hunnit med en del vandring. Jag tänker att om man kan vandra i tre veckor kan man vandra tjugo.

      Den vana jag är mest nöjd med nu är hur jag scannar av restauranger efter bord med eluttag. 🙂

      Gilla

  5. Stenen du håller upp torde vara porfyr och är en magmatisk bergart. Porfyren är även dalarnas landskapssten. Lite kuriosa angående stenarten är att den friskt används i tillverkning av asfalt (därför vissa asfaltsvägar är aningen röda). Dock förekommer porfyr i flera färger. Sägs att Napoleon ska ha varit väldigt förtjust i porfyren.
    Sambon och jag var på genomfart i Mora idag efter en helg vid Galdhöpiggen. Tråkigt att jag först nu upptäcker att du var i Mora!

    Lycka till på den forsatta färden. Läser med spänning!

    Gilla

Kommentera

