100. Gröna bandet

Tänkte se om jag kan få lite hjälp igen! 

Eftersom jag inte velat vara allt för planerad på vandringen har jag ännu ingen större koll på hur det funkar rent logistiskt i fjällkedjan. Om en tio-fjorton dagar bör jag vara i Grövelsjön. Det jag mest behöver veta är var man kan handla mat (och gas) samt var man kan skicka depåer, resten löser sig. 

Mina googlingsmöjligheter är rätt begränsade just nu och jag hittar flera bloggar på www.vitagronabandet.se där säkert informationen finns, men skulle behöva en enklare översikt så jag vet hur mycket mat jag behöver bära och preppa. 

Någon vänlig läsare som sitter inne med denna information? Jag kommer försöka gå så mycket offroad som möjligt. Hemavan och norrut har jag bra koll på.

Tack! 

 

5 reaktioner på ”100. Gröna bandet

  1. Hej Mats!

    Antar att du tänkt följa södra kungsleden från Sälen-Grövelsjön och upp till Hemavan. Därefter Kungsleden vidare upp till Abisko och sedan Treriksröset.
    Mellan Grövelsjön har du om du lider brist på mat möjlighet att proviantera i STF´s stugor: http://www.svenskaturistforeningen.se/sv/upptack/Omraden/Dalarna/Abisko-Kebnekaisefjallen1/Turforslag2/Karta/. Storrödtjärn, Rogen och Skedbro har proviantförsäljning.

    Postadresser och proviantförsäljning finner du i Tänndalen (Hamra närlivs from 3/7) och Ramundberget om du behöver fylla på egna depåer.

    Bra beskrivning av gröna bandet, lämpliga delsträckor och andra nyttiga länkar: http://letrek.se/grona-bandet-2013/

    Lycka till på vandringen!

    Med vänlig hälsning

    Fredrik

    Gilla

  2. Livsmedelsbutiker efter Mora är ju Coop i Sälen, och då menar jag byn. Det finns livsmedelshandel i skidområdet också, beroende lite grann på hur du går när du kommer fram till Berga. Det är möjligt att E1 följer Vasaloppsleden ända ner på startgärdet vid Berga by och sedan krånglar sig upp på Sälenfjällen vid typ Hemfjällstangen. Då kommer man inte in i Sälens by utan det bär av norrut direkt efter Högfjällshotellet och Fjällvägen.

    Sedan är det ödemark.

    Eller nästan ödemark.

    Det finns bebyggelse i Gördalen – och folk.

    Där ska också finnas ett café i Bystugan, Café Gosa eller Gosen. Återigen – Gördalen är ett skoternäste och således inriktat på vintersäsong och det är inte säkert att det är öppet. I anslutning till Fulufjället och nationalparken finns ett Naturrum, där har man servering och lunch (det är väl värt ett besök, kolla in Njupeskärsfallet) .

    Det finns en livsmedelsbutik i Flötningen, Gränsbua. där är det nog i alla fall 100 km längst leden från Sälen. Det kan nog vara klokt att ringa före för att säkerställa att de har sådana saker som gas av rätt format hemma. Jag vill minnas att det är en ”Handlar´n” och dom har sannolikt öppet alla dagar.

    I Grövelsjön finns livsmedelshandel/lanthandel.

    Sedan blir det ju fjäll, på allvar. Fredrik länkar till en fantastiskt detaljerad blogg. Där finns som Fredrik säger livsmedelshandel i Hamra/Fjällnäs och i Ramundberget. Frågan är när Ramundberget öppnar och hur sortimentet är, värt att ringa före och kolla. Annars kanske man kan lifta ner till Funäsdalen, där finns ju full service även vad gäller friluftshandel även om jag vet din grundsyn på det här att använda annat än apostlahästarna.

    Nästa livsmedelshandel och serviceplats är väl Storlien eller Åre beroende på hur man väljer att gå. De här kamraterna i den detaljerade bloggen Fredrik länkar till hade ju skickat depålådor till STF Vandrarhem och det hade ju fungerat bra.

    Ha en trevlig kväll och hoppas att inte regnet går för hårt åt dig!

    Gilla

Kommentera

