099. Päronjuice

Jag tältade strax öster om Matsbodarna i förrgår natt och fortsatte sedan leden förbi flera fäbodsbyar. De är löjligt fina, det känns som man har rest i tiden när man kommer in i de här små mikrosamhällena som jag knappt visste existerade innan min vandring. 

Ljusbodarna hade en riktigt lyxig gäststuga som jag tror man får övernatta i (fast sängarna var halva min längd eller så). Jag kände mig inte färdiggången så jag spatsade vidare. 

Det är lätt att hitta utan karta häromkring och Europaleden är fortsatt markerad i korsningar, men leden var rejält blöt på sina ställen. En knapp kilometer gick rakt igenom en mosse där vadarbyxor är att rekommendera för att slippa bli blöt om fötterna. Jag glömde packa mina så jag traskade i ankel- till knädjupt gojs i tjugo minuter.

Till slut kom jag plötsligt ut på Siljansleden och övernattade igår natt i Mackelbergets raststuga. Fin plats, fin kväll och rejäl stuga!

Idag har jag tagit det lugnare i värmen efter två lite tuffare dagar. I den lilla byn Klockarberg hörde jag plötsligt en mystisk röst från en av gårdarna: ”Vi har väntat på dig.” Det var Pänti och hans tjej Stina(?) som hade hört mig på radio och ville bjuda på päronjuice. De trugade i mig nästan en liter innan jag lämnade dem i fred med grillningen.

Bergen runtom mig blir allt högre och tydligare. Det är bra. 

Inatt sover jag i eller vid Lilla Kollsjöns vindskydd. Jag tror tält är att föredra framöver med tanke på mygg.

Många bilder denna afton!

 

Ljusbodarna
  
  

   

Frigående fäbodskor
        
Den andalusiska vandraren
   

På begäran: skäggfie
  

Mackelbergets raststuga
   
Stina(?) och Pänti
      
Kan inte berga mig.
  

 

10 reaktioner på ”099. Päronjuice

  1. Att jag inte kommenterat på ett tag beror på att det är svårt att hitta nya kommentarer. Varje dag när jag läst din senaste blogg och beundrat alla nya foton så tänker jag ”vad bra han skriver och vilka fina foton”. Kul att Lars och Eva hittade dig! Finns det någon chans att du kan släcka släkttörsten fler gånger innan du är framme? Kram, Gilla

    Gilla

  2. Fantastiska bilder och läsning som vanligt! Ska bli intressant att följa sen nör Grövelsjön tar vid.
    Själv på sluttampen på vår Ölandsvandring och i morgon beger vi oss hemåt mörade som entrecote i ben och leder 🙂
    Vandra väl!
    //Thomas

    Gilla

    • Ja, det känns rätt spännande med ny miljö och nya förutsättningar i fjällen. Tidsmässigt blir det nog ganska exakt halvtid.

      Ingen dålig vandring ni gjort! Hoppas det varit fint!

      Gilla

    • Jag tror inte du är ensam om din okunnighet här. Det är en snäv filmnördsreferens, ”Den andalusiska hunden” från 1929 av Luis Buñuel och Salvador Dali. Underhållande och mycket märklig liten film!

      Gilla

      • tack för fortbildning, titeln hade jag hört men inte sett innehållet….nu har jag gjort det….intressanta specialeffekter för sin tid
        svårare handling..

        Liked by 1 person

  3. Fäbod-skor! Nåt helt annat…

    Gillar skäggfie!
    Jag och G skrattade också högt åt ”vi har väntat på dig”. Vilken grej!

    Gilla

Kommentera

