097. Dass

Hej alla äldre läsare som vuxit upp helt utan vattenklosett. Jag har en fråga om utedass. 

Många äldre dass har ofta mer än ett sitthål. Var det vanligt förr i tiden att man bajsade tillsammans som en ”social grej” eller var det mer ett extrahål vid eventuell nödsituation?

Mvhå Bloggredaktionen 

”Jag är också nödig. Jag hänger med!
18 reaktioner på ”097. Dass

  1. Vi hade utedass med två fjölar när jag var liten. Vad jag minns var inga problem inom familjen. Men de äldre låste gärna om sig, dvs en i taget.

    Liked by 1 person

  2. Vid ett dass vid en av gårdarna runt sjön Åsunden finns 7 dasshål. Ja, det var en social företeelse den tiden berättades det. Vårat dass när jag växte upp satt vi gärna två samtidigt särskilt mörka kalla kvällar.

    Gilla

  3. Håller med Mor. Hemma hos farföräldrarna i Hjärpbo på Tunaslätten (Sveriges ynkligaste by enligt de lokala luffarna och gårdfarihandlarna (Säter var landets ynkligaste stad, samma källor)), hade man två fjöl. jag tror att det var samma anledning som man har två toaletter i moderna hus. Alltså mindre socialt och mer praktiskt.

    Liked by 1 person

  4. Man inte bara läser anekdoter från din vandring och tittar på fina bilder – man lär sig saker om historien också! Matnyttigt och kul på samma gång. (Obs, inte ironi).

    Gilla

  5. Jag håller med att om att din blogg är lärorik! För mig många mil från den svenska sommaren ger du mig en fin känsla för Sverige genom läsa din blogg.Din blider blir bara bättre! Fotograferar du med kamera eller (med tanken på vikten) med en iPhone?

    Gilla

  6. Jag har under många år drömt om att göra precis den vandringen som du gör när jag blir pensionär och har tid. Därför är det fantastiskt att få följa med dig på din resa.

    Gilla

    • Kul! Gör det, det är värt det! Men tänk om du inte har lust eller ork eller tid som pensionär heller? Tänk om det blir den där grejen som du aldrig gjorde för att du sköt på det. Jag vet att det är lättare sagt än gjort och få förunnat att göra en sån här vandring under så lång tid, men om man verkligen vill så tycker jag inte man ska vänta för länge. Fast vad vet jag, du kanske närmar dig pensionen?

      Gilla

      • Japp, 2.5 år kvar till den stora ledigheten. Lite skavanker här och var gör kanske att jag tvekar men man får väl testa kroppen ordentligt innan man ger sig av.
        I så fall lär jag höra av mig för tips och råd. Funderade du inte på att gå från norr till söder så att du går mot solen?

        Gilla

      • Åh, men då är det ju bara att köra! 🙂 Hör av dig om du vill ha råd!

        För mig var det rätt givet att gå syd-norr. Dels passade det bättre in i livet, jag slutade jobbet i mars, dels är fjällen en morot att längta till. Ska man börja i norr gör man det bäst efter midsommar med tanke på snön och tar man god tid på sig finns det risk att man kommer till Småland mitt i älgjakten.

        Gilla

  7. Din blogg har blivit en favoritrutin att återkomma till varje dag! Känns som att man är med på ett hörn och får uppleva lite äventyr även fast man är på hemmaplan, ditt sätt att skriva och bilderna är jättebra! Tack för det! Och njut av finaste Dalarna, tillbringat hela eller delar av alla mina somrar där sedan jag var liten och har en ständig längtan dit…

    Gilla

  8. Fjöl på Rottneros ganns den en månghålshistoria, på andra ställen har jag sett uppdelade månghålsfjölar med talhål en bit upp på sittväggen, så att man under tarvet kunde kommunisera med andra sidan.
    På regementet stod i början av sextiotalet kvar beredskapstidens multihålare.
    Din blogg har ännu en nöjd läsare.

    Gilla

Kommentera

