093. Provokativt

Dalarna andas nästan provocerande mycket Dalarna. Allt är timrat, rödmålat, pittorestkt och vackert, skogarna är stora och myrarna våta och alla pratar dalmål. Det verkar finnas en landskapspatriotism här som jag inte märkt av sedan Skåne. Jag har aldrig hört en västmanlänning eller västgöte vara stolta över landskapet de bor i.

Från Spånsans fäbod till Prästbodarna var en blöt historia. Jag är säker på att jag följde sommarleden, men den kändes som en vinterled så jag fick ha kul och klafsa mig fram. Mer blöt än torr, mer myr än stig. Efter Prästbodarna var det torrt och leden är bra markerad. Jag gillar att Europaled 1 är skyltad här, det känns som man är del av något större på något vis.

Söder om Dalarna har vindskydd varit en plats att övernatta i. Här kallas sådana för slogbod medan vindskydden bara är till att sitta i. Vad som är lite provokativt med vindskydden här är att de är några ynka plankor och decimetrar från att man ska kunna sova i dem. Däremot är det väldigt trevligt med raststugorna. Natten sövdes bort i tältet vid Myrflatens vindskydd.

Nu är jag och handlar och äter i Mockfjärd. Har även hämtat ut nya kartor i en brevlåda som någon slags hemlig kurir. Förhoppningsvis klarar jag mig till Mora.

Så dalarnesque, jag lackar!
      
Prästbodarnas övernattningsstuga
 

Leden går faktiskt här.  

         

Vindskydd – ej slogbod.
  
Norr om Dalälven, det är där det händer
 

3 reaktioner på ”093. Provokativt

  1. Oj, Dina nya fina skor!!
    Hur fixar Du fötterna?
    Skoskav? Med tanke på all blöta Du måste igenom, menar jag.
    Någon liknade Din blogg vid en äventyrsbok, jag kan bara instämma.
    Såå kul och inspirerande att läsa.
    Hälsningar
    Yvonne Andersson.

    Gilla

    • Jag som gör allt i min makt för att hålla skorna rena! 🙂

      Har bara haft några enstaka blåsor och där har jag fått förhårdnader nu. Brukar vara rätt förskonad från sånt.

      Tack, kul att du gillar! 🙂

      Gilla

Kommentera

