090. Sméleden, norra delen

Sméleden, Smeleden eller som jag tror det borde vara, Sme’leden är en fornlämning till vandringsled. Den är helt enkelt förfallen och bortglömd. Trist. Trots det har Smedjebackens kommun information om den på sin hemsida. Jag hoppas den kan rustas upp. Enligt några jag träffade i Smedjebacken är det ändå en del tyskar vandrare som går den varje år och den tillhör trots allt Europaleden. 

Norra delen från Smedjebacken och upp till Långsjön i Säters kommun, lite osäkert var exakt den slutar, gick mest på grus- och skogsvägar med några passager på stig. Även denna del var omöjlig att ta sig fram på utan karta. Jag använde mig återigen av hitta.se:s app där leden är streckad, men inte namngiven. Jag gick ändå fel ett par gånger då andra streckade linjer korsade min streckade linje eller för att det helt enkelt inte fanns någon stig just där jag gick,

Ibland kunde jag gå någon kilometer utan att se en enda markering för att plötsligt få syn på något rödaktigt på en ledningsstolpe eller träd. I vägkorsningar fanns inga pilar, däremot mitt på en raksträcka hände det att jag pekades åt det håll jag gick. I skogspartierna hade stigarna vuxit igen och här och var hade någon hjälpsnitslat.

Jag har tagit mitt vandraransvar och mailat Smedjebackens kommun om detta. 

Jag lovar, det är färg. Jag smakade.
  
Där är du ju!
    
Tredje gången jag korsar väg 50 de senaste veckorna. här utan markering, med ny asfalt.
  
En handfull snitslar hjälpte föga.
  
Ändå inte helt bortglömd!
  

14 reaktioner på ”090. Sméleden, norra delen

  1. Ja, det där var ju också bedrövligt! Nu hoppas jag och tror att det blir bättre med ledmarkeringar över Gyllbergen och Gagnef upp mot Siljansleden. Att Smeleden hade sin brister fanns det anledning att misstänka men det här är ju bara tragiskt. Så många som går utan arbete och man efterlyser enkla jobb. Samhällekonomiskt är det ju ta mig katten gratis att sköta om en sån här led.

    Liked by 1 person

  2. Ja, det är verkligen synd. Håller med föregående talare. Hemmavid hos mig på Tjustleden finns det vissa etapper som är bedrövliga och vissa underhållna. Där har man olika ”skötare” på olika sträckor. Det känns som man vill främja frilufsandet men ingen tar ansvar för vissa leder :/ Hoppas du hittar hyggligt ändå 🙂 Jag fortsätter mitt vandrande på Ölands Alvar osv och där ligger enkla rösen bara men det är ok då man ser milavis 360°. Lycka till och på återhörande! //Thomas

    Gilla

  3. STF skrev för något år sedan att man ville påverka/samarbeta med kommuner när det gäller att underhålla och förbättra sina låglandsleder….Var nere i Åkulla i helgen och där hade man verkligen rustat upp lederna, nästan lite för mycket, skyltar, pinnar högt och lågt, med hjälp av EU pengar.. Leaderprojekt tror jag det hette. Något jag tycker är bra är att man inte målat på träden utan satt breda band, olika färger. Snitslar är hemskt tycker jag, sitter ofta kvar efter olika aktiviteter eller hamnar på marken ”i drivor”.

    Gilla

  4. Olika sätt som leder kan drivas… (min iakttagelse)

    Sörmlandsleden drivs som en stiftelse med stöd från stat, kommuner, företag och privatpersoner. Skötseln sker helt på frivilligt basis av etappansvariga. Ska det byggas ett nytt vindskydd står stiftelsen för det.

    I Glaskogens naturområde i Värmland står de tre kommuner, som driver området, för skötsel och du som besökare till områdets stugor och vindskydd, som alla har ved, torrtoa och vattenkällor, får betala en liten summa per dag (2010 var det 30 kr). Området har även en camping med bland annat cykel och kanotuthyrning.

    Det är de leder där kommunen ensam står för ansvaret som jag har sett det minst engagerade och minst underhållna (mest eftersatta i underhåll och besökande), men inte nödvändigtvis oanvända stigar och rastplatser. Bland annat leder i norra Småland, så som de som ligger runt Jönköping – Södra Vätterleden, John Bauer-leden, Hålavedsleden, Anebyleden men även Tjustleden i Västerviks kommun. Samt den nästan helt bortglömda Höglandsleden – alltså inte de milen som går i trakterna runt Eksjö och Nässjö som även kallas Utsikternas Led – utan resten av den nästan 50 mil av Höglandsleden som går runt som en stor cirkel på Småländska höglandet. Det finns ju inte ens information i de kommuner där leden går!

    I Norge så är det ju DNT som står för huvudansvar för nästan alla leder med skötsel och stötta på lokal nivå och där de nästan överallt på våren är en så kallad ”dugnad” (vårstädning) där frivilliga går ut i skog och mark, till rastplatser, stugor och hjälper till med underhållet – målar på ledmarkeringarna, röjer stigar, renoverar broar och så vidare. Där funkar det!

    Här hemma så vet ju inte ens folk som bor intill en vandringsled att den går där…

    Liked by 1 person

  5. Vilken jättebra grej du satt igång! Framöver har vi förhoppningsvis en hel del bättre leder till fromma för frilufsandet. Dina kommentarer är så fina att ingen kan som läser dom kan förbli oberörd. Fortsatt god tur med ytterligare fina och udda övernattningsställen!

    Liked by 1 person

  6. Kan inte annat än hålla med föregående talare att det är skamligt hur leden ser ut. Och så marknadsför sig Dalarna med sin vackra natur och allt det där. Men förfall är allt annat än vackert. Om man nu skulle hitta rätt då 😉

    Liked by 1 person

  7. Jag har skrivit några kommentarer förut, nu har jag kommit hit i mitt ikapp-läsande av din blogg. Jag gick en intensivkurs för körkort i Smedjebacken för två år sen. Bodde där totalt knappt 3 veckor och spenderade tiden då jag inte övningskörde och pluggade teori med att springa och knata i omgivningarna. Mina kurskamrater tog sig med nöd och näppe till Ica. Den lilla stigen ut på Söppenmyren (tror det hette så) var så mysig och trots att den låg så nära stan såg jag nästan aldrig några människor där. En gång såg jag dock en utter simma i vattnet. Ett par gånger gick jag upp på Uvberget. Fin utsikt men lite läskigt att vara precis under ett par vindkraftverk.

    Liked by 1 person

  8. Jag lyckades förresten på uppkörningen och har haft körkort sedan dess. Så Smedjebacken ligger mig varmt om hjärtat. /Stockholmstös

    Gilla

Kommentera

