088. Sméleden, södra delen

Efter att ha levt som lyxluffare på Bergslagsleden var det nästan lite skönt att komma in på Sméledens södra sträckning mellan Björsjö och Smedjebacken. Skötselskillnaden var som dag och natt.  

Här ska man inte gå om man tycker om att hitta rätt. Eller är på dåligt humör. Man ska heller inte gå leden om man är för gammal. Och ta för guds skull inte med dig barnen! Det finns risk för att ni aldrig kommer hem igen. Det är också viktigt att ha karta och kompass och veta hur man använder dem. Gps är en god idé.

Gillar man däremot att ströva över risiga hyggen, vada över större bäckar, se förfallna vindskydd och ständigt undra om man är på rätt stig eller om man är på en stig överhuvudtaget så är det här leden för dig. Sméleden är oerhört rolig och katastrofal som vandringsled. Det känns som ungefär tolv personer gått leden före mig sedan den drogs typ 1986 eller så – vad vet jag?! 

Markeringarna skiftar mellan flagnad rödfärg, bitar från en grön plastsäck, blå snitslar, gula snitslar, Sveaskog-snitslar (logiskt!), höga stubbar och ingen markering alls. Vindskydden varierar från nedsjunken i marken till inrasat tak. Det var tur att jag var på orimligt bra humör! 

Det fanns visserligen ett anslag om att leden var delvis omdragen på grund av skogsavverkning, men jag såg inga nya markeringar så jag knatade originaldragningen. Hitta.se har en bra kartapp där de flesta stigar och skogsvägar är markerade. Nackdelen med appen är att kartan laddas om varje gång man öppnar den vilket gör att man är förlorad om mobiltäckningen försvinner.

Natten spenderades i ett väldigt litet, ovanligt högt vindskydd med hylsor på golvet. Nu fortsätter jag på Sméledens norra del. Men varför är det accent på e:et, någon som vet?

 

Är det bark? Är det färg? Det är Sméleden. Följ den.
  
Efter bäverdammen ska man följa de gröna snitslarna sa jag!!
  
När det varit omarkerat en bra bit så gäller gul snitsling, hallå!
   
Ska träden avverkas här? Nej, följas fattar du väl!
 
Första vindskyddet. Hade svårt att få plats, men skam den som ger sig!
  
Andra vindskyddet hade bara smärre skador.
  
Tredje vindskyddet var inhägnat i en inhägnad.
  
Fjärde vindskyddet var för fint, jag kände mig inte värdig.
  
Det finns hopp!
  
Femte vindskyddet var högt och litet.
   

5 reaktioner på ”088. Sméleden, södra delen

  1. Tråkigt! Tänk att behöva söka sin tillflykt i ett älgpass. Hoppas det bli bättre efter Morgårdshammar, givet att det finns några ledmarkeringar överhuvudtaget inne i bebyggelsen. Varför man döpt den till Sméleden vet jag inte. Man kallar ju centralorten i Smedjebackens kommun för ”Smébackn”. Analogt med att i dialekten gena förbi DJEB i Smedjebacken har man nog gjort samma sak med ledens namn.

    Liked by 1 person

  2. Accent eller apostrof.

    Har jag inte tänkt på. Du kan absolut ha rätt. Jag håller dock fortsatt fast vid min teori.

    Jag undrar om Sméleden är ”konstruerad” för att knyta ihop den här europaleden? Jag tänker på att de där kollapsade vindskydden såg tämligen enhetliga ut, typ byggda för 25 år sedan och därefter stadda i förfall för att till sist kollapsa. Om leden vore naturlig och använd av det rörliga friluftslivet på orten och förvaltades av Friluftsfrämjandet som det är i Falun och Borlänge (iofs med benäget bistånd av kommunerna) så borde underhållet och utnyttjandet vara bättre? Mer eldat i anslutning till slogbodarna, mera klotter, insatser för att reparera?

    De flesta av våra leder i landet är ju i och för sig konstruerade i den mening att de uråldriga stråken och lederna har ju förvandlats till körvägar och senare riktiga vägar och till och med europavägar. Jag tänker på den uråldriga leden längs Badelundaåsen från Tuna ner mot Mälardalen (Rv70) och Pilgrimsleden längs Indalsälven från Sundsvall till Trondheim (E14). Vill man då konstruera fotleder runt dessa, numera varande stora vägar, blir det ju så att krånglar sig runt dessa vägar på olika sätt.

    Gilla

    • Jag tycker din teori låter mer än rimlig.

      Jag tror även att leden kan ha varit konstruerad för E1, tänkte samma tanke idag. Jag såg ingen eldning vid något av skydden, men det första hade ved och dass och låg också finast. I det fjärde skyddet såg jag ett klotter från 2010. Leden såg väldigt oanvänd ut med otrampade stigar och inget skräp.

      Ja så är det ju. Samma sak med E4 och Riksettan i Småland, där har man tvingat fram Nydalaleden som jag försökte mig på för en månad sedan.

      Gilla

Kommentera

