080. Rävbåge

Min blåsigaste morgon hittills var vad som väckte mig idag. Det blåste nästan rakt in i vindskyddet och det liksom studsade tillbaka ut och drog med sig allt krafs på under kilot eller så. Fräckt, men småjobbigt.

Jag har knatat på rätt bra idag, förbi Nyberget och Rasbackstjärn och nu tältning på en grann, men enslig bit äng i skogen. Stigarna har varit oerhört kuperade och ofta bäcklika, dessutom bortom all civilisation. När benen började känna sig lite sega och fötterna blöttunga sådär framåt eftermiddagen hände allt på en gång. 

Vid Mackebergets fot ertappade jag en räv som bajsade, det var nog lika pinsamt för oss båda. Direkt efter drabbades jag av ett hastigt sommarregnoväder. Jag kämpade mig upp till bergets topp och mötte solen och ballaste regnbågen på länge. Mäktigt. När jag suttit i utkikstornet en bra stund och glott som ett fån såg jag mörka moln smyga upp bakom mig. Jag packade snabbt ihop och hade precis kommit ner från berget när världens åskoväder brakade loss över mig. Ännu mäktigare. Nu är det klarblå himmel och sol. Det kan vara precis just nu vi byter årstid.  

     

Vandrardilemma: är stigen halvfull eller halvtom?
 
  
Kottskott
        

  

 

10 reaktioner på ”080. Rävbåge

  1. Den regnbågen var maffig!
    Härliga bilder, särskilt tältet som nästan är kamouflerat.
    Blåsten ska lägga sig lite nu och jag tror det är som du skriver, du byter vi från vår till sommar.

    Gilla

  2. På kartan ser det ut som om du snart kommer passera Kopparberg. Jag kan rekommendera Kopparbergs turistbyrå. Där jobbar Ken och Ulla som har guldfeber. Vunnit VM i guldvaskning och så. Trevliga att prata med också. (Bara pratat med dem en gång men de gav ett mycket fint första intryck)

    Gilla

  3. Vilka fina bilder!!!! Har inte kommenterat på länge, men det betyder inte att jag inte följer dig längre. Jag har inte missat en endaste dag 😊.

    Gilla

  4. Där fick jag ju svar på min fråga om du också har haft så där konstigt väder… Det har du tydligen!

    Bajsande räv borde definitivt vara en av höjdpunkterna på resan? Nästan ett Mitt i naturen eller Planet Earth-moment? Jag hör Richard Attenborough kommentera hela händelsen i mitt huvud…

    Hälsa Dalarna! Det är det bästa landskapet! Jag kan inte tipsa om en enda led nånstans men om ett par fina ställen i och runt Leksand/ Siljanstrakten och… ja. Så kan jag prata dalmål också. Men det hjälper ju inte dig mycket…

    Gilla

  5. Nä men titta, nu börjar du närma dig mina hemtrakter 🙂 Jag har fö en hel drös med små kartor/broschyrer över Gagnefs leder, då vi planerade att ta en korttur där med kidsen under sommaren. Dock har jag inte den ”riktiga” kartan, då den får köpas på plats i Djurås. Du får hojta till om du vill ha en bild på dem 🙂

    Men stackars räv ;D

    Gilla

Kommentera

