079. Förfrågan

Först vill jag bara säga tack för alla fina, positiva kommentarer jag fått på bloggen den senaste veckan. Som den ovane bloggare jag är blir jag glad och lite rörd. Jag var osäker på om jag ville dela bloggen med främmat eller om jag skulle hålla den för mig själv och mina nära och kära i all anspråkslöshet. Delad blogglädje verkar vara dubbel blogglädje, som man brukar säga. Tack. 

Sedan vill jag se om jag kan få lite hjälp. 

Jag lämnar i nästa vecka Bergslagsleden och ger mig in på okänd mark i Dalarna. Jag har tänkt att från Kloten ta mig in på Sméleden via Malingsbo-Klotenrundan, vidare på Gagnef fäbodstigar och in på Siljansleden och Vasaloppsleden och sedan från Sälen till Grövelsjön.

Några frågor:

  • Hur bra är de här lederna markerade? 
  • Gagnef föbodstigar, är det en uppsättning av små stigar eller en sammanhängande led som heter så? Hur navigerar man?
  • Finns vindskydd?
  • Vad finns det för led mellan Sälen och Grövelsjön?
  • Har jag missat någon ”mellanled” eller är till exempel Siljansleden och Vasaloppsleden sammankopplade?
  • Ledkartor, finns det på alla lederna? 


  •  


10 reaktioner på ”079. Förfrågan

  1. Fin bild på skogen. Roligt och spännande att du bloggar även för oss ”okända” så fortsätt med det ! Hoppas du har myggmedel med dig *L*. Ha det så bra !

    Gilla

  2. precis mailat skogskarl som bor i Gagnef/Erik om din blogg, hoppas du får bra info av många så du lite kan välja och vraka 😉
    Nyfiken fråga; Vad har du för kamera? Känslan har du absolut.
    Denna känsla för motiv skulle jag själv vilja utveckla…ska börja med att köpa ny kamera;-)
    Se upp 😉 för åskan! Starka krafter
    Läste din blogg från början för ett tag sedan och undrar fortfarande hur du tog bilden ” ryggan ligger på marken långt ner”….kastat upp kameran 😉 ??
    eller hade du klättrat ända dit upp?? ..andra trix?
    ja nu måste sommaren börja…vi hade massor med hagel på Orust i lördags gjorde flera hagelsnö bollar… hm

    Gilla

    • Åh, tack!

      Jag har en canon s95, den är några år gammal, men är enligt mig en av de bättre fickkamerorna de släppt.

      Hm, trodde jag svarade dig på det. Men det var ett högt fågeltorn just där. 🙂

      Gilla

  3. Hej! Kul att du frågar! Välkommen to my neck of the woods! Bokstavligt talat. Malingsbo-Kloten-rundan från Kloten raka vägen norrut till Björsjö är väl strax under 20 km. Det finns gott om slogbodar/vindskydd och kojor på vägen. Markeringen är målat orange på träd och annat på sedvanligt sätt. Märkningen kan vara borta på sina ställen, på http://www.utsidan.se/cldoc/malingsbo-klotenrundan.htm har Håkan Friberg skrivit tämligen uttömmande om hela leden.

    Sméleden börjar i Björsjö, vid hembygdsgården, det finns även en slogbod söder om hembygdsgården vid dammen. Leden går sedan tämligen rakt norrut och kommer ut ur skogen vid Morgårdshammar efter 16-17 km väster om Smedjebacken. I Smedjebacken finns livsmedelsbutik om man gör en liten avstickare in till tätorten. Nästa gång du får chans att handla är annars i Mockfjärd i Gagnefs kommun. Där lär finnas ett par slogbodar på leden fram till Morgårdshammar. Märkningen vet jag inte på den etappen.

    Länger norrut är den i varje fall traditionellt orange-röd. Norr om Morgårdshammar och Smedjebacken följer leden en del väg men också mycket stig innan den slutar vid Jätturns naturreservat.

    Sedan är det åtminstone på kartan markerat led över Rämshyttan upp mot Gyllbergen och Gagnef. Inte gått där, vet inte skick på markeringarna. Du når Gyllbergen via Spånsans fäbod. Jättefin raststuga. Lederna i Gyllbergen är välmärkta men många, både i orangerött och här och där förekommer även ledkryss på myrarna. På vissa platser är det spångat. du söker dig över Dragberget (jättefin ödemarksraststuga) och Prästbodarna (också en fin rasthytta). Nu har du passerat Borlänge kommun och kommit till Gagnef (du kan behöva visum, var beredd på allt). Fortsätter Norrut mot Tryssjön och i tilltagande medlut ner mot Västerdalälven via Säl, Brötjärna och till sist metropolen Mockfjärd. Där finns ett par slogbodar/stugor på vägen (Tryssjön och Finntorpet). I Mockfjärd finns ICA.

    Norr om Mockfjärd har jag inte gått, men både Gagnef och Leksands kommun påvisar på sina hemsidor sina vandringsleder och fäbodar mm. Det finns i vart fall hopp om att lederna finns där, hyggligt välmärkta. Karta kan behövas. De här stigarna är i regel ”mikroskyltade” det finns vägvisare med kilometeravstånd till nästa fäbod, men man måste veta nästa, nästa och nästa fäbod också för att hålla huvudriktning.

    Väster om Leksand ansluter du på Siljansleden, den del (etapp 4 som går väster om Siljan) rejäl, välmärkt led. Stugor och vindskydd. Orange markering + kulla och dalkarl i folkdräkt visar vägen.
    Siljansleden ansluter till Vasaloppsleden dels inne i Mora, eller snarare Hemus (skidstadion). Men det finns också en nordlig avstickare på Siljansleden som ansluter till Vasaloppsleden i Hökberg (klassisk vasaloppskontroll 19 km nordväst Mora). Stigskälet för det valet ligger norr Södra Garberg och är välmärkt. Vasloppsleden följer vasaloppets sträckning ända till Berga söder om Sälen. Röd/grön-markering och stilisera Gustaf wasa, kilometerskylt v a r j e kilometer. Gott om rejäla raststugor och slogbodar.

    Mataffärer börjar bli sällsynta, efter Mockfjärd finns livsmedelbutik i Leksand (någon mils omväg) På Sollerön finns Konsum (också någon mils omväg från Siljansleden vid Gesunda.) Slutligen finns livsmedelsbutik och all möjlig service i Mora om man väljer att gå in till samhället. Nästa livsmedelbutik är i Sälen.

    Från Sälen och norrut finns det i vart fall vinterleder. Vid Högfjällshotellet i Sälen står en visare som säger STORLIEN 350 km flankerad av ett präktigt ledkryss. Så det finns hopp om livet.

    Jag har följande papperskartor att låna ut: 1.) Terrängkarta 1:50 000 för terrängen Norr om Morgårdshammar och hela vägen upp till Norr om Mockfjärd. 2)Översiktskarta över vandringsleder i Leksand. 3.) Siljansleden blad 4 1:50 000 för ledsträckningen väster om Siljan från Leksand till Mora (utgivningsår 1979, ta den med en nypa salt). 4.) Ledkarta för Vasaloppleden 1.50 000 utvisande slogbodar och kallkällor och raststugor.

    Gilla

  4. Göran det var ju en jättebra och väl beskriven förklaring till de lederna som är norr om Bergslagsleden. Det är väl ok om jag lånar den beskrivningen till framtida bruk för egen del 🙂

    Mats lycka till med resten 🙂

    Gilla

  5. Hej Mats!
    Häftig vandring du gett dig ut på. Hittade din blogg nu och ska sätta mig och läsa igenom allt materialet. Vill bara säga att Romboleden som går från Vasaloppsleden, Evertsberg via Älvdalen norröver mot Funäsdalen är delvis inte så bra. Ifall du skulle få för dig att gå utmed den.
    Siljansleden går till Mora och där är det sedan bara att ta sikte på kyrkan för att hitta Vasaloppsleden.
    Målet är intet, vägen är all.
    Lycka till på vägen

    Gilla

Kommentera

