078. Ensam

En av de vanligaste frågorna jag får av människor jag möter är om det inte är ensamt. Det är det inte, även om det då och då är långa, ensamma dagar. 

För det första finns det för mig så många olika sorters ensamhet och den där plågsamma varianten har jag ännu inte stött på under vandringen. Ibland önskar jag såklart att jag hade någon att dela olika upplevelser med, men det är som det är och bra ändå. För det andra har jag alltid haft lätt att spendera tid med mig själv, speciellt medan jag rör mig framåt, oavsett om det handlar om långlöpning eller vandring. För det tredje möter jag människor så gott som dagligen som jag stannar och pratar med och jag har även vänner, familj och släkt att träffa längs vägen. För det fjärde tror jag det är väldigt nyttigt att i livet kunna hantera alla sorters ensamhet. 

För att vara en ensamvandring är den allt annat än ensam och har hittills fyllt mitt sociala behov.

Nu har jag haft fyra dagar med sällskap av först familj och sedan vandringsvännen Anna, men är nu åter ensam i skogen. Dagarna har varit nyttiga vilodagar med mer mat och kortare dagsetapper än normalt. Kroppen känns pigg och den svullna tån har lagt sig helt. 

De senaste dagarna har ägnats åt storstensklättring, täljning, vedhuggning och prat. Har haft ofantlig tur med vädret som mest blött nattetid. 

Från Kvarndammen gick vi i söndags till Uvberget och igår vidare till Storsjön. Inatt stannar jag i Garphyttedammens vindskydd. Vädertapporterna lovar värme och sol senare i veckan.

   
    

Vedmodet.
    
En vindskyddspresent från mig
     
Tur att jag tog rejäla kängor!
      
Lummigt? Lummigt!
    
”Är du han Sverigevandraren? Behöver du nåt?”
 
Behövde visst en öl.
   

17 reaktioner på ”078. Ensam

  1. Ville bara såhär ännu en gång säga hur trevligt och roligt det är att följa din resa och läsa dina inlägg. Du delar med dig på ett bra sätt så jag nästan lever mig in i din vandring helt och hållet, ett bra betyg! Jag får nöja mig med kortare vandringar på helgerna men det är inte fy skam heller 🙂
    Lycka till fortsättningsvis och rapportera på bara 😉 Hälsningar Thomas Nilsson

    Gilla

  2. Mats du pinar ju fort fram. Just de tre rastplatserna, Uvberget, Storsjön och Garphyttedammen (tillsammans med Kvarndammen och Falkasjön) hörde till de bättre och finare raststunder på min vandring. Du har ju dessutom haft tur med vädret 🙂

    Snart lämnar du ju Bergslagsleden bakom dig. Har du fått klart för dig var du kommer in på nästa led?

    Kul läsning och lycka till…

    /Andreas

    Gilla

    • Jag har ju tagit lite kortare etapper än vanligt… 🙂 Garphyttedammen är fin, men saknar ved.

      Nej, är lite osäker än. Ska nog göra en förfrågan i bloggen. Men det löser sig, inte kul att vara för planerad. 🙂

      Tack, ha det bra!

      Gilla

  3. Tänkte bara säga hej och att jag med spänning följer din resa 🙂 Önskar att jag själv kunde bege mig ut på något liknande men jag tror inte mina barn skulle gilla idén att gå så långt ;D

    En liten nyfiken fråga, hur håller du smör,kött och andra kylvaror mm fräscht?

    Liked by 1 person

    • Hej! Tack, kul att du läser. 🙂

      Maj månad har mestadels varit kylskåpskall så det har inte varit något problem alls faktiskt. Just smör tycker jag håller sig väldigt länge i ganska varma temperaturer och samma sak med salami. När jag handlar färskare grejer, typ lax så lagar jag till det samma dag. Sedan är det till att lukta och smaka och se om det är dåligt.

      Gilla

  4. Hej! Alltid lika roligt när nästa inlägg kommer. Ofta är det det sista jag gör på dagen – att läsa din blog. Det får mig att längta till Sverige, den svenka skogslukten och det svenska ljuset. Dina inlägg är alltid rakt på och just därför känns de så ”äkta”. Verkligen tur att du tog kängorna!!
    Kram från en otroligt vacker och varm månklar kväll i Schweiz

    Gilla

  5. Helt otroligt det du håller på med!!! Du kommer vara en stor kändis i Sverige efter din resa! Otroligt inspirerande att följa din resa!!

    Gilla

  6. Hej!
    Jag är en ny läsare på din blogg. Tanken om en långvandring någon gång i livet finns där i bakhuvudet och jag försöker suga åt mig av den kunskap som din blogg förmedlar. Jag undrar lite över vilken utrustning som du har med dig samt om det är något som du saknar eller känns överflödigt.

    /MVH
    Gustaf

    Gilla

    • Hej, välkommen! Kan rekommendera dig att ta dig tiden att vandra om du har den. Det är värt det. 🙂

      Jag har försökt klara mig så mycket jag kunnat på det jag hade sedan innan och har satt samman mycket efter eget huvud. Tycker inte att man kan se min packning som en slags ”mall” på vad man ska ha med sig. Det som funkar, funkar tror jag på. Men kanske att jag delar min packning i bloggen någon gång. Är det något specifikt du undrar över kan du fråga. 🙂

      Gilla

    • Saknar: en varmare sovsäck. Har lämnat av lite grejer längs vägen som varit överflödiga, annars tycker jag att jag har nailat det. Skulle egentligen vilja slippa gas till köket. Men vill ännu hellre slippa sprit, så det blir gas.

      Gilla

  7. ska vandra i Åkulla bokskogar i helgen, sova på vandrarhem och komma till dukat bord också en variant för de mer lata…;-)
    Inspirerande att läsa din blogg!

    Liked by 1 person

  8. Behöver du kartunderlag? Bergslagsleden fram till Kloten är ju välmärkt så vitt jag förstår och även Malingsbo-Kloten rundan till Björsjö är ju känt stråk. Smeleden vet jag inte mycket om, har bara gått i trakterna av Jätturn i ledens mest norra del, där var leden hyggligt välmärkt. Sedan blir det värre. Gyllbergen och Gagnefs fäbodstigar innehåller ju ett myller av leder och stigar norrut mot Västerdalälven och upp mot Siljansleden. Behöver du så lånar jag gärna ut papperskarta över Smeledens norra del och området till norr om Västerdalälven och Siljansleden?

    Gilla

Kommentera

