055. Byten

Jag är inte på något sätt en erfaren vandrare och prövar mig fortfarande fram vilken utrustning som fungerar bäst. Jag har bara några kortare turer med mig sedan tidigare och en 5-6 dagar i Sarek. Däremot har jag jobbat i lapplandsfjällen och pratat med vandrare varje dag, om jag själv inte var ute på fjället och sprang. När intresset för friluftsliv vuxit har jag såklart också läst på en massa. 

Jag tror min styrka i det här kommer från min löpning. Jag är en sån där som springer långa ultramarathon på kanske fem, åtta eller tio mil och kan vara ute heldagar och springa i skogen eller på fjället för nöjes skull. Förutom kondition och styrka så har jag rätt bra koll på hur min kropp reagerar i olika situationer. Jag vet hur det känns att få helt slut på energi och jag vet hur det är att ha ont överallt och jag har verkligen, verkligen frusit. Jag tror det är större fördelar än att kunna packa rätt.

Det om det.

Idag lämnade jag bort och bytte ut en del prylar i min packning. Som oerfaren vandrare är det lätt att tänka fel. 

Det här bytte jag:

  • Skor. Från ett par slitna löparskor till ett annat par slitna löparskor. Efter all asfalt i Småland slets sulan ner rätt rejält och skorna var kanske en halv storlek för små.
  • Regnjacka. Från en tunn ömtålig regnjacka samt poncho mot en kraftigare skaljacka (som behöver impregneras). 
  • Vindskydd till gasköket. Från ett hemmabygge av en aluminiumform till det som hör till köket. 
  • Liggunderlag. Från ett tunt i skumplast samt ett halvt självuppblåsande till ett lite tjockare i skumplast som bör skydda bättre mot markkylan. 
  • Långkalsonger. Från ett par i polyester till ett par i ull.

Det här lämnade jag bort:

  • Spritbrännare. Onödig backup om gasköket skulle haverera. 
  • Tom gasbehållare. 
  • En extra t-shirt och en extra buff. 

Det här tog jag från lådan:

  • Nya strumpor.
  • Extra minneskort till kameran.

  

5 reaktioner på ”055. Byten

  1. Tog du det gulblå underlaget du hade på Kinnekulle? Vad heter det? Jag och Mari sov i vindskydd i helgen och det var…hårt. Ditt verkade bättre.

    Är det Nike du har på fötterna nu?

    Gilla

Kommentera

