049. Fredrik

Fredrik från Tyskland hälsar. 

Fredrik var en sammanbiten, kedjerökande friluftsman med stor vandringsvana. Han var ute på en fyra veckors semester i de svenska skogarna. 

Jag stannade till för en sen lunch i det vindskydd han skulle bo för natten. När jag suttit där ett tag tittade han på mina tunna löparskor modell jättelätta och frågade om jag inte hade andra skor med mig. Bara foppatofflor, sa jag. Det visade sig att vi tillhörde lite olika skolor vad gäller klädsel och packning. 

Jag är inte på något sätt en gramjägare, men har tänkt till ett par gånger extra för att göra min vandring lätt och samtidigt bekväm. När jag handlar mat och äter i samhällen jag passerar, bär Fredrik med sig mat för 20 dagar. När jag tvättar kläder i en ICA-kasse, bär Fredrik med sig en 10-litershink för samma ändamål. När jag nöjer mig med vatten att dricka, bär Fredrik med sig en liter whiskey. När jag går i löparskor, har Fredrik kängor med stålhätta och knähöga damasker. 

Det kändes som vi båda gav varanda kritiskt granskande blickar vad gällde den andres packning, men i gramstriden vinner jag med en sisådär 15 kilos marginal.

  

4 reaktioner på ”049. Fredrik

  1. Hej Kusin!
    Nu hat Du en ”follower” till… Jag tycker Din blogg är mycket spännande och bra skriven. Undrar bara hur Du klarar Dig utan vandrarkängor!? Själv är det mina bekvämaste skor. Ha det bra!
    Din kusin Ulrika från Schweiz (men just nu skriver jag från Stockholm)

    Gilla

    • Hej, roligt, och tack! Hoppas dopet var fint! Jag har aldrig riktigt blivit vän med kängor. Jag upplever dem som tunga, klumpiga och instängda. Man måste ”gå in dem” och jag kan inte springa i dem (ibland lägger jag av mig väskan och springer runt för att leta tältplats). Sedan har jag i flera år gått i väldigt minimalistiska skor utan höjdskillnad mellan häl och framfot och lider av anti-lill-babs-syndromet där allt med minsta lilla klack gör ont i hälsenan. Nackdelen med löparskor är ju att man blir blöt om fötterna. Å andra sidan torkar de på en halvtimme igen en torr dag.

      Gilla

Kommentera

